Tekniktisdag #07 Super-Vidvinkel

Ofta föredrar fotograferar att endera fotografera med långa brännvidder (teleobjektiv) eller med korta (vidvinkelobjektiv) men alla fotografer borde ha bådadera i sin utrustning.
Jag för min del föredrar oftast att fotografera med lite längre brännvidder eftersom:

  1. Det ger möjlighet att plocka ut någonting i min omgivning, zooma in och enbart lyfta fram det.
  2. Längre brännvidder ger en kompression av djupet i bilden som kan gör att motivet blir ännu vackrare.
  3. Man med längre brännvidder kan få vackert suddiga bakgrunder som lyfter fram motivet.
  4. Teleobjektiv gör att man kan komma nära motiv som man annars inte skulle ha möjlighet att nå.
Trots att jag ofta föredrar att fotografera med längre objektiv har jag på sista tiden känt att jag ofta inte kunnat få med allt jag vill i bilderna och att jag saknar ett rejält vidvinkelobjektiv. 

Jag började leta på marknaden och hittade ett begagnat Canon 10-22mm i absolut nyskick till halva priset mot vad det skulle ha kostat nytt.
När det gäller att ha roligt med sitt fotograferande så är ett "supervidvinkelobjektiv" verkligen att rekommendera. Man kan gör väldigt mycket kul effekter med det och man blir hela tiden förvånad över hur otroligt nära man kan gå motivet och hur mycket man kan klämma in innanför ramen.

Hur objektiv fungerar på kameran beror på hur stor bildsensorn är och i stort sett finns det 2st storlekar i systemkameror idag, Fullformat (36mm) och APS-C (22mm)
Tack vare den förstoringseffekt som en mindre sensor ger, ca x1.6, blir resultatet att man måsta ha kortare brännvidder för att få samma vidvinkeleffekt.. 

Fullformatkameror är t.ex. Canon 6D och 5D serien och Nikon D600, D700, D4 mfl. 
APS-C används i t.ex. Canon 7D, 60D, 600D m.fl. och Nikon D300s och D7000.

Super-vidvinkelobjektiv
Fullformat (36mm): 17-40mm f/4 eller 16-35mm f/2.8
APS-C (22mm): 10-22mm f/3,5-4,5

Fullformat
  • Super-vidvinkel - 16mm
  • Vidvinkel - 24-35mm
  • Normal - 50mm
  • Kort tele - 70-135mm
  • Tele - 200mm och uppåt  
APS-C
  • Super-vidvinkel - 10mm
  • Vidvinkel - 15-22mm
  • Normal - 35mm
  • Kort tele - 50-85mm
  • Tele - 135mm och uppåt
Länkar:

Objektiv för att fotografera porträtt

När man fotograferar porträtt så är valet av objektiv viktigt för vilket uttryck man får i bilden. Vilket objektiv man väljer beror till viss del även på om man har en kamera med så kallad fullformat-sensor (36mm) eller en mindre APS-C sensor  (ca.22mm beroende på kameramodell) p.g.a. den beskärningseffekt man får med en mindre bildsensor.

Ju närmare motivet du är när du tar bilden desto mer intimt blir uttrycket i bilden och du sätter betraktaren i omedelbar relation till motivet. Om du tar bilden på avstånd kommer både du själv och den som ser bilden att vara distanserad från motivet.



Ofta när man tar porträttbilder vill man ofta att bakgrunden ska vara mer eller mindre suddig och "ur fokus" för att inte konkurrera med motivet. Hur suddig bakgrunden är beror på fyra rad olika saker:

Bländaröppningens storlek, ju större bländare desto kortare skärpedjup och suddigare bakgrund.
Brännviddens längd, ju längre brännvidd desto kortare skärpedjup och suddigare bakgrund.
Avståndet mellan objektivet och fokus-punkten (motivet), ju kortare desto kortare skärpedjup.
Avståndet mellan motivet och bakgrunden, ju längre avstånd till bakgrunden desto suddigare.


Vidvinkelobjektiv: Har en kort brännvidd och en "vid" avbildningsvinkel och passar bra för att ta "environmental portraits" dvs. porträtt av ett motiv i sin miljö. Ett vidvinkelobjektiv gör att du kan vara nära motivet när du fotograferar och ändå få med mycket i bilden. Det man ska tänka på är att en vidvinkelobjektiv har en ganska rejäl linsförvrängning som gör att det som är nära kameran blir förstorat.

Fullformat: tex. 17-40mm f/4
APS-C: tex. 10-22mm f/3,5-4,5

Kort teleobjektiv: Detta är den vanligaste typen av objektiv för porträttfotografering.
den här typen av objektiv finns att få tag i med stor bländare relativt billigt.
Dessutom har de oftast en minimal linsförvrängning som gör att de kan användas på många olika avstånd för olika typer av porträtt utan att personen du fotograferar ser förvrängd och vanställd ut.

Fullformat: t.ex. 85mm f/1,4
APS-C: t.ex. 50mm f/1,4

Teleobjektiv: Om man vill ha mesta möjliga "isolering" av sitt motiv och vill se till att bakgrunden är helt ur fokus är ett teleobjektiv användbart. Dessutom ger teleobjektiv en kompression av det som avbildas vilket kan vara smickrande för motivet och gör det ännu vackrare än det är.

Fullformat/APS-C: 70-200mm f/4 (f/2.8)

Tekniktisdag #02 - Focus Pyramid

Även om man använder en bra kamera och ett bra objektiv så kan man uppleva att bilderna inte blir så där knivskarpa som man vill trots att man har bra teknik och autofocuspunkten var låst prick på.

Detta kan bero på att det olika objektiv inte är exakt lika även om de är av samma typ och fabrikat.
Med hjälp av ett kalibreringsverktyg som Focus Pyramid får man snabbt reda på hur mycket "off" objekt är tillsammans med kameran du använder. Om du använder en kamera som t.ex. 7D eller 5D Mark II kan du göra vad som kallas för "micro-adjustments" i kameran för att kompensera.
Men även om du använder en enklare kameramodell utan möjlighet till micro-adjustments kan du ha nytta av att det hur den faktiskt fokuserar så att du själv kan kompensera för detta när du fotograferar.

Länk:
http://focuspyramid.com

Foto Julklappstips #15 - Skyddsfilter

Om man som jag har en förmåga att utsätta sina grejer för både det enda och det andra så kan ett skyddsfilter vara en bra idé. En glasskiva som man skruvar på framför frontlinsen på sitt objektiv och som skydda från damm, repor och kladdiga fingrar.
Det finns särskilda skyddsfilter men ett UV-filter eller ett så kallat Skylight-filter fungerar också bra.
Kräsna fotografer skulle förstås aldrig sätta något framför sina dyra objektiv men jag tror man får de bästa bilderna om man inte är för rädd om sina grejer och vågar utsätta sin kamera för lite allt möjligt.

Länk:
http://www.scandinavianphoto.se/landing/11839056

Veckans Fototips #37: Fotografera i Motljus

Att fotografera i motljus är en av de svåraste sakerna man kan göra inom fotografering.
En del professionella fotografer brukar skämta om att de tar 5000kr i betalt för att fotografera en dag, men om de ska fotografera mot solen så kostar det 7000kr.
Det finns dock fördelar med att fotografera i motljus som t.ex. att man kan skapa "rim light"-effekter där man skapar en kotur av ljus runt sitt motiv vilket kan bli mycket effektfullt.
Här är några saker som kan vara bra att tänka på eller att ha i sin "verktygslåda" (för att använda ett klyschigt uttryck) när man fotograferar i motljus.

1. Motljusskydd
Ett motljusskydd monterar du fram på ditt objektiv och det har till uppgift att skugga frontlinsen på objektivet. Detta skyddar objektivet från "strösljus" som kan göra att bilden upplevs som kontrastfattig och oskarp. Se till att ditt objektiv har ett bra motljusskydd som är anpassat till det objektiv du använder det på. Ett objektiv med längre brännvidd har en annan typ av motljusskydd än ett objektiv med kortare eftersom det har en smalare avbildningsvinkel och man riskerar inte att få med suddiga konturer av motljusskyddet i kanterna på bilden.

2. Skugga linsen med handen eller t.ex. en hatt
Ibland räckte motljusskyddet inte till utan man kan behöva skugga linsen ytterligare.
Då kan man behöva använda handen eller något annat som man har till hands.
Det här kan också vara en bra teknik om man fotograferar med t.ex. en mobiltelefon där linsen sitter helt platt på baksidan vilket gör den känslig för motljus.
OBS! Kolla noga så att du inte får med en suddig bit an handen i bilden.

3. Plocka av filter 
Om du använder någon typ av filter på ditt objektiv, skylight-filter, UV-filter eller ett neutralt skyddsfilter så är det bra om man plockar av det när man fotograferar i motljus.
Annars finns risken att ljuset reflekteras mellan frontlinsen på objektivet och tillbaka mot filtret vilket kan ge "spökreflexer" av ljuskällan i bilden.

4. Se upp för "lens flares"
Lens flares eller linsreflexer kan man se som färgklumpar eller cirklar på bilder man tar i motljus och kommer av att ljus reflekteras diagonalt över objektivets linselement och inte rakt genom dem.
Oftast kan linsreflexer ses redan i sökaren när man tar bilden och om man upptäcker dem så kan man behöva vinkla kameran och komponera om bilden eller skugga frontlinsen på objektivet ytterligare i den vinkel där reflexen kommer ifrån. I vissa fall kan man vilja ha den här effekten men annars är det bäst att undvika dem för de är svåra att ta bort efteråt.

5. Anvämnd HDR vid behov
HDR står för "High Dynamic Range" (Stort Dynamiskt Omfång) och är en teknik där man tar flera olika bilder med olika exponeringar utan att flytta kameran som sedan kombineras i datorn för att ta till vara på alla detaljer och färger i så väl mörka som ljusa partier.
Om man tar bilder i motljus så exponerar kameran efter det ljusa vilket för att allt annat blir onaturligt mörkt. Men med hjälp av HDR kan man får en bild som bättre överensstämmer med det vi ser med blotta ögat. Fungerar bäst vid landskapsfotografering eller fotografering av andra stora motiv.
Fler tips för att fotografera HDR finns under fliken Fototips

6. Använd blixt
Om man fotograferar i motljus och kameran exponerar efter det ljusa i bilden så att det andra i bilden bli mörkt så kan man balansera detta genom att använda en blixt för att belysa det man vill ska synas.
Den här tekniken fungerar bäst med mindre motiv som t.ex. människor.

7. Använd bländaren för att skapa olika effekter
Justera bländaröppningen beroende på vilken effekt du vill att motljuset ska ha i din bild.
Om du använder en stor bländaröppning, t.ex. f/1.8, får du ett kortare skärpedjup och du får ett mer ofokuserat och spritt ljus. Om du istället vill ha en "stjärn-effekt" med strålar ut från ljuskällan så kan du använda en liten bländaröppning, t.ex. f/16.