Photoshoptips - "Adjustment layers"

En av de viktigaste teknikerna för att lyckas med att redigera foton är att göra justeringar selektivt och ett sätt att göra detta är att använda Adjustment Layers. 
Konceptet i Photoshop är att man bygger upp bilder i lager och adjustment layers innebär att man skapar ett "tomt" lager över bilden där man lägger olika justeringar som t.ex. kontrast och färgmättnad.



1. Öppna bilden i Photoshop.
2. Klicka på Layers/ Lager i menyraden överst på skärmen.
3. Välj Adjustment Layers/ Justeringslager och välj vilken typa av justering du vill göra på din bild.
Jag började med Brightness & Contrast för jag ville göra udden med de höstgula träden lite ljusare.
4. Dra reglagen så att den del av bilden du vill justera ser ut som du vill att den ska göra.
5. Klicka på "lagerfliken"för att öppna lageröversikten igen.
Automatiskt nät man skapar ett justeringslager så skapas automatiskt en lagermask som visas som en vit rektangel bredvid lagret i lageröversikten till höger. Vit innebär att justeringen visas på hela bilden men för att kunna välja var man vill att justeringen ska göras så målar vi in det i lagermasken.
Om man den största delen av bilden ska justeras kan man måla över det som man inte vill justera med svart men på den här bilden är det bara en liten del som ska göras ljusare så vi inverterar lagermasken och målar in med vitt där vi vill att justeringen ska göras.
6. Markera lagermasken.
7. Invertera den genom att tycka [cmd+i] Mac eller [ctrl+i] PC så att hela lagermasken blir svart.
8. Välj penselverktyget i justera ev. hur skarp kant du vill att den ska ha.
9. Se till att du har vit färg vald och måla i bilden där du vill att justeringen ska göras.

Jag ville även ha lite mer färgmättnad i bilden och valde därför att göra ett justeringslager till för detta.
Här ville jag applicera justeringen på hela bilden utom de röda husen i högerkanten så jag inverterar inte lagret utan målar bara över husen med svart med lagermasken markerad för att ta bort den ökade färgmättnaden där.

Lycka till!

Retuschering i Photoshop - Landskapsbilder

En av de saker som man direkt tänker på när man använder ordet "Photoshopa" är att ta bort sånt som man råkat få med i bilden eller sådant som man inte kunnat undvika men som stör och man vill ta bort för att få en renare, starkare bild. I Photoshop finns ett par olika verktyg man kan använda för detta "Klonstämpeln" (Clone Stamp Tool) och Lagningspänseln (Healing Brush Tool).
Båda verktygen fungerar på i stort sett samma sätt. Man tar bildinformation från en del av bilden och "målar" över det man vill ta bort.
Klonstämpelns symbol ser ut som en stämpel och när man använder den så plockar man bildinformationen rakt av från en del av bilden och klistrar in den där man målar.
Lagningspänselns symbol ser ut som ett plåster och med den använder programmet en algoritm som hjälper till att blanda in den nya informationen med den befintliga.


I senare versioner av Photoshop, efter CS5 finns en funktion i Lagningspensels som kallas "Content Aware" och innebär att den på ett mer avancerat sätt kan avläsa bildinformationen där man målar och skapar automatiskt ny bildinformation för att matcha den.

Kommando:
För att byta mellan de olika varianterna av verktygen i Photoshop-verktygslådan så håller man in Alt-knappen och klickar på verktyget så växlar det till nästa.

För att plocka bildinformation från bilden tycker man också ner Alt-knappen. Markören blir då ett korssikte och du kan klicka där du vill ta bildinformation ifrån.   

Retuscheringstips:
1. Plocka information från bra ställen som matchar färgen och texturen i området där du ska använda den.
2. Plocka information från många ställen så att du får en naturlig variation i texturen.
3. Använd en lagon stor "pensel"med relativt mjuk kant så att det du målar flyter in i omgivningen.
4. Zooma in så att du ser vad du gör och kan mer precist plocka ut de pixlar du vill redigera.
5. Måla in ganska korta stråk och inte för stora områden på en gång.
6. Var uppmärksam på kanter och linjer och se till att de matchar, plocka extra nog ut var du plockar ifrån.
7. Begär inte för mycket av verktygen utan försök att få det rätt i kameran eller beskär bilden efteråt.

Lagningspenseln tycker jag passar bäst för att retuschera hud och andra lämna ytor och klonstämpeln som ger en större kontroll lämpar sig bra för att göra lite djupare retuschering och "bygga upp" partier som med hjälp av information från resten av bilden.

Här kommer några exempel på bilder där jag använt olika typer av retuschering.
Himmel, moln och träd är relativt enkelt att retuschera. 
Himlen på bild har en jämn struktur och det ena man behöver tänka på 
är att den har en graderad färg och är ljusare närmare horisonten.
Moln och träd består av ganska oformliga texturer och man kan 
ganska enkelt plocka bildinformation från ett ställe och klistra in utan att det märks. 
Här var det svårare att eftersom: 
1. Det var mer som skulle plockas bort 
2. Det fanns inte så mycket stentextur att plocka av
3. Löven låg över bl.a. kanten på klänningen.
Jag fick ta en liten bit i taget och bygga upp texturen bakom det som skulle tas bort
och försöka hitta ställen att plocka bildinformation från för att bygga upp t.ex. kanten på klänningen som saknades bakom löven.

Vinjettering, vad är det och varför?

Vinjettering innebär att bildens kanter är mörkare än mitten av bilden.
Kameraobjektiv har en inbyggd vinjettering som kommer från att objektivet är runt och avbildningsytan (bildsensorn eller filmen) är rektangulär. Olika objektiv har olika mycket vinjettering och ofta har dyrare/bättre objektiv en mindre vinjettering bl.a. tack vare att de ofta har större linser i objektiven. Vidvinkelobjektiv, objektiv med kortare brännvidd som har en bredare betraktningsvinkel än teleobjektiv har ofta mer vinjettering eftersom man då "ser skuggan" av  kanten på objektivet i kanterna på bilden. Oftast pratar man om objektivs vinjettering som något negativt och något man bör undvika och det håller jag med om. Jag vill helst ha en så ren bildfil som möjligt att jobba med i datorn och ibland kan det vara en stor nackdel med vinjettering och man t.ex. tar bilder av något med en jämn färgton.

Även om man har ett objekt med av bra kvalitet som inte har någon direkt märkbar vinjettering så att det en bra effekt att lägga på bilden i efterhand för att ge en inramning och dra betraktarens blick till det väsentliga i bilden. Den legendariske fotografen Ansel Adams sa bl.a:

"A picture is never finished until you've darkened the edges"

Ansel Adams (1902-1984) gjorde naturligtvis detta i mörkrummet men det går ännu enklare att göra idag i det digitala mörkrummet. Man kan göra på lite olika sätt i efterbehandlingen och jag kommer att ta upp fyra av dem.

1. Många bildbehandlingsprogram som Aperture, Lightroom eller iPhoto har inbyggda vinjetteringseffekter som man kan lägga på bilden och justera hur mycket vinjetterad man vill att bilden ska vara. I Aperture kan man även sudda bort vinjetteringen där man inte vill att den ska vara.
Den här metoden använder jag oftast för att den ger ett naturligt resultat i Aperture och man har bra kontroll på hur den ser ut.

2. Om du använder Photoshop eller Photoshop Elements så kan du helt enkelt använda ett lager som du färgar svart och som du sedan med hjälp av en lagermask (layer mask) maskerar in där du vill att den ska vara. Du kan även välja opacitet (genomskinlighet) på lagret för att får ett jämnare resultat och bara maskera bort där du inte vill ha någon vinjettering alls.

3. 
Om man använder Photoshop/ Photoshop Elements så kan man även använda det som kallas för "Gradiant Tool" som gör att man kan lägga på ett lager som gradvis går från en färg till transparent och man kan göra detta med flera olika former, som t.ex. en cirkel, välja opacitet och lägga på en vinjettering på det sättet. Med det verktyget kan man även välja vilken färg man vill att vinjetteringen ska ha, så vill man göra den rosa kan man göra det t.ex. för ett drömlikt porträtt.

4. Använd en svart pensel med låg opacitet i Photoshop/ Photoshop Elements eller en burn-pensel i Aperture/ Lightroom och måla in det mörka där du vill ha det. Det är ett snabbt och enkelt sätt att göra det på i Photoshop men resultatet kan lätt bli ojämnt. Tänk på att en burn-pensel ger inte samma gamma-effekt som vinjettverktyget och vissa färger kan se lite konstiga ut.

Bonus: 
+ Svartvita bilder blir ofta extra bra med vinjettering och man ofta vinjettera dem mer än färgbilder.
Bilden får då en lite gammaldags känsla och liknar äldre fotografier gjorda i mörkrum.

+ En annan variant av vinjettering är att göra en del av bilden mörkare, t.ex. den nedre halvan och det kan man också göra enkelt med hjälp av "Gradient Tool" i Photoshop/ Photoshop Elements eller Lightroom.

+ Ofta får bilden en liten kontrast-boost av en vinjett vilket för att den får lite mer tryck och "pop".

+ När "de stora mästarna" målade porträtt så gjorde de ofta tavlans kanter mörka för att lyfta fram motivet.

Skarpare bilder i efterhand

Alla bilder som kommer ut ur en digitalkamera behöver justeras mer eller mindre för att bli riktigt bra.
En av de viktigaste ingredienserna i en bra bild är att den är riktigt skarp där den ska vara det och oavsett hur dyra skarpa objektiv du använder så behöver skärpan justeras lite i datorn efteråt.
Det som är viktigt att tänka på är att man ser till att justera skärpan selektivt så att bara det som ska vara skarpt skarpare och inte hela bilden.
Detta kan man göra i  så väl Aperture (Mac), Lightroom 4 (Mac/PC), Photoshop & Photoshop Elements (Mac/PC).
I de flesta program görs detta med en "pensel" och man målar in skärpa där man vill ha den. Det som händer är att kontrasten ökas runtomkring pixlarna vilket göra att området i bilden ser skarpare ut.
Professionella fotografer skärper även bilder olika mycket beroende på vilket avstånd bilden kommer att ses från.

Tänk på att:
- inte öka skärpan i skuggpartier eftersom brus och kornigheter förstärks då.
- inte öka skärpan på hud eftersom det tar fram linjer och porer.
- inte öka skärpa på himmelen, både klara himlar och molniga blir bara mer korniga.
- genom att ha oskarpa partier i bilden framstår de skarpa delarna som ännu skarpare.
- när man fotograferar människor eller djur så ska ögonen vara skarpast.
- inte "över-skärpa" bilden, det ser bara konstigt och onaturligt ut.

Apptips #48 - iMovie för iPhone

När Apple släppte iOS5 släppte man också iMovie till iPhone 4/4S och iPod Touch. Tidigare har det bara funnits till iPad. iMovie är Apples konsumentprogram för videoredigering som följer med alla nya Mac-datorer. I programmet kan man göra enklare redigering, och klarar av det man behöver för att fixa till sina hemmavideos.
I iOS versionen av programmet kan man inte riktigt göra lika mycket som i fullversionen men man kan enkelt lägga till titlar och text, övergångar, berättarröst och musik.
En jättebra app om du filmar mycket men din iPhone och vill kunna fixa till dem lite, lägga ihop olika klipp mm innan du lägger upp dem på Facebook eller Youtube eller visar dem på en tv.



Pris: 38:-


Länkar:
http://www.apple.com/iphone/from-the-app-store/apps-by-apple/imovie.html