Klicka på någon av bilderna för att öppna upp den i fullskärmsläge.
Som jag har varit inne på tidigare så älskar jag att fotografera med blixt.
Dels för att jag på så sätt kan styra hur ljuset ska se ut och varifrån de ska komma,
men också för att man kan balansera det mot det befintliga ljuset och göra omgivningen mörkare eller ljusare beroende på vilken stil man vill ha i bilden.
Bara en "naken" blixt ger dock inte ett så smickrande ljus och kan lätt
skära sig mot det befintliga ljuset genom att det ger skarpare skuggor eller
har en annan färg. Därför använder man olika typer av filter och ljusformare
för att matcha blixtljuset till det befintliga ljuset.
När man fotograferar porträtt vill man ofta ha ett så mjukt ljus som möjligt
och det får man genom att fotografera i skuggan och med så stora ljusformare
(paraply eller softbox) som möjligt.
Men när man plåtar porträtt utomhus eller jobbar med event så kan det vara svårt
att ha stora ljusformare, dels för att de tar mycket plats och besvärliga att bära
och för att de lätt välter när det blåser (vilket det ofta gör).
Därför kan det vara bra att undersöka vad man kan göra med lite mindre och lättare
utrustning som är lättare att ha med sig och som inte är lika vindkänslig
och jag är alltid nyfiken på smarta prylar som kan göra jobbet enklare
och samtidigt ge bättre bildresultat.
När jag beställde nya softboxar här i veckan hittade jag en
Här nedanför har jag testat 3st olika ljusformare och jämfört dem med att
bara använda den rena blixten för att se skillnaden i kvalitet på ljuset.
Blixten har jag haft monterad på ett stativ på samma avstånd från mig
och även om jag har haft blixten närmare än man kanske annars skulle haft
eftersom jag velat ha med blixten i bilden så ser man ändå skillnaden tydligt.
Bara blixt
I bilden med bara den rena blixten längst till vänster
får man en skarp skugga på den bortre sidan av ansiktet
och man får en skugga från näsan som jag inte gillar.
Med "bouncer"
Bouncern är en halvtransparent plastkåpa som man sätter över blixt
ger ett jämnare ljus som gör att man inte får så mycket reflektion
i huden. Skuggan får en lite mjukare kant men eftersom ljuskällan fortfarande
är så liten så blir skuggan för skarp för min smak.
Dock kan en bouncer fungera bra om man har blixten monterad på kameran för att
få en jämnare spridning på ljuset.
20x20cm softbox
Den här softboxen är så kallad "shoot through" vilket innebär att man sticker in blixten bak på softboxen och skickar ljuset genom en eller ett par vita tyg-diffusers.
Detta gör både att man får en större ljuskälla och att ljuset blir mer diffust.
Kanterna på softboxen begränsar spridningen av ljuset och gör så att
det blir ganska så kontrollerat och riktat samtidigt som den skarpa skuggan
från näsan har blivit betydligt mjukare och mer tilltalande.
30cm Ø softbox
I bilden längst till höger har jag använt den nya softboxen som jag hittade på
kaffebrus.com här i veckan.
Det är en rund och ca. 5cm djup softbox som är 30cm i diameter med silvrig insida.
Istället för att man sticker in blixten och skickar ljuset genom softboxen
så sticker man här in blixten unders och skickar ljuset rakt upp.
Tackvare den silvriga insidan så reflekteras ljuset ut genom framsidan av softboxen.
Att ljuset reflekteras innan det träffar motivet gör att det får en mer behaglig kvalitet och resultatet blir mer tilltalande.
Jag använde den inbyggda vidvinkelreflektorn på blixten för att verkligen
fylla upp hela softboxen med ljus och utnyttja hela ytan på framsidan.
Att softboxen är rund gör också att man får en snyggare "catch-light" eller
reflektion i ögonen jämfört med en fyrkantig softbox.
Ingen kvalitet på ljus fungerar i alla sammanhang och vilket man väljer beror helt
på situation och vilket bildresultat man vill ha.
Här nedanför finns 2st referensbilder med större softboxar som jag använder
regelbundet så att man kan jämföra resultatet med de mindre.
En 60x60cm "shoot through" och en 80cm Ø åttkantig "octabox"
med en reflekterad blixt i.