Älskar dina barn också att klä ut sig?
Varför inte boka en maskeradfotografering och få roliga bilder av barnen som sina favoritkarraktärer!
Bilderna är tagna i studio med en motivbakgrund från Lastolite.
Som keylight använde vi en 80cm octabox till höger om kameran och för att
göra miljön mer verklig använde vi en rimlight från vänster med ett orange filter och en från höger med ett blått filter.
Canon 430EX III RT
Som bekant så gillar jag att plåta med så kallade "Speedlites", dvs. kamerablixtar. De är små och kan placeras i stort sett var som helst, relativt kraftfulla, man har möjlighet att använda ETTL och nästan ännu viktigare High Speed Sync, vilket innebär att man kan fotografera med blixt även med snabba slutartider vilket är nödvändigt utomhus på sommaren när man använder stora bländaröppningar.
Jag har bl.a. använt Canons 430EX II tidigare tillsammans med IR-triggern ST-E2 när jag fotograferat inomhus och olika radio-triggers när jag varit utomhus eftersom solljuset dränker det infraröda ljuset och ger väldigt dålig kontakt mellan sändare och blixt. 2012 kom Canon ut med 600EX RT som var deras första blixt med inbyggd radiokommunikation men och under 2016 kom man äntligen ut med en uppdaterad version av sin 430EX-serie med radiosändare. Jämfört med 600-serien så är 430-blixtarna betydligt mer prisvärda eftersom som kostar mindre än hälften så mycket men levererar bara ⅔-exponeringssteg mindre ljus. Till skillnad från föregångaren som bara kunde användas som optisk slavblixt så kan den 430EX III även användas som sändare och kontrollera andra blixtar när man har den på kameran. Förra veckan fick jag hem ett gäng Canon 430EX III RT tillsammans med en ST-E3 och än så länge är jag väldigt positiv.
- Kontrollerna
På den nya modellen har man tagit bort en rad med knappar som fanns på 430EX II vilket medfört att man har kunnat göra den ännu mindre men med samma kraft. Istället har man utrustat 430EX III med ett "klickhjul" med de vanligaste funktionerna + ett nytt översiktligt meny-system som gör det väldigt snabbt att stalla in blixten jämfört med tidigare då man var tvungen att hålla in knappar, vänta osv. En annan lite men välkommen förändring är strömbrytaren som gått från att vara ett skjutreglage till ett vred vilket gör att blixten inte slås på och slösar batteri i onödan när man lägger ner den i fodralet.
- Medföljande CTO-filter och bouncer
Jag använder färgfiler på blixtarna en hel del och då oftast CTO-filter för att göra blixtljuset varmare och gulare, få det att blanda med det befintliga ljuset eller simulera solnedgångsljus. Dessutom fick man men en bouncer som är kanon för att mjuka upp ljuset.
- ST-E3
Tack vare att kommunikationen till blixten sker med radio istället för infrarött ljus så ger det betydligt större möjligheter än man haft tidigare. Man kan ställa om till att kontrollera grupper av blixtar, ställa om från ETTL till manuell blixt inställning mm direkt från sändaren på kameran. Fantastiskt när man är mitt i en plåtning och det behöver gå undan.
- IR
430EX III RT har inte bara radiosändare utan även IR-mottagare så att man kan använda dem tillsammans med äldre utrustning och har man som jag en del gamla blixtar liggandes så kan man skapa riktigt häftiga ljusinstallationer när man kör koncept-plåtningar.
- Bounce card
På canon 580-serie och 600-serie av blixtar så finns ett litet bounce card inbyggt i blixthuvudet. Ett vitt plast-kort som man kan dra upp för att reflektera lite av ljuset framåt nära man har blixthuvudet riktat uppåt. Det har jag saknat på 430EX II när man plåtar event t.ex. så det kommer jag definitivt att använda med de nya blixtarna.
Få ut det mesta av din speedlite
Klicka på någon av bilderna för att öppna upp den i fullskärmsläge.
Som jag har varit inne på tidigare så älskar jag att fotografera med blixt.
Dels för att jag på så sätt kan styra hur ljuset ska se ut och varifrån de ska komma,
men också för att man kan balansera det mot det befintliga ljuset och göra omgivningen mörkare eller ljusare beroende på vilken stil man vill ha i bilden.
Bara en "naken" blixt ger dock inte ett så smickrande ljus och kan lätt
skära sig mot det befintliga ljuset genom att det ger skarpare skuggor eller
har en annan färg. Därför använder man olika typer av filter och ljusformare
för att matcha blixtljuset till det befintliga ljuset.
När man fotograferar porträtt vill man ofta ha ett så mjukt ljus som möjligt
och det får man genom att fotografera i skuggan och med så stora ljusformare
(paraply eller softbox) som möjligt.
Men när man plåtar porträtt utomhus eller jobbar med event så kan det vara svårt
att ha stora ljusformare, dels för att de tar mycket plats och besvärliga att bära
och för att de lätt välter när det blåser (vilket det ofta gör).
Därför kan det vara bra att undersöka vad man kan göra med lite mindre och lättare
utrustning som är lättare att ha med sig och som inte är lika vindkänslig
och jag är alltid nyfiken på smarta prylar som kan göra jobbet enklare
och samtidigt ge bättre bildresultat.
När jag beställde nya softboxar här i veckan hittade jag en
Här nedanför har jag testat 3st olika ljusformare och jämfört dem med att
bara använda den rena blixten för att se skillnaden i kvalitet på ljuset.
Blixten har jag haft monterad på ett stativ på samma avstånd från mig
och även om jag har haft blixten närmare än man kanske annars skulle haft
eftersom jag velat ha med blixten i bilden så ser man ändå skillnaden tydligt.
Bara blixt
I bilden med bara den rena blixten längst till vänster
får man en skarp skugga på den bortre sidan av ansiktet
och man får en skugga från näsan som jag inte gillar.
Med "bouncer"
Bouncern är en halvtransparent plastkåpa som man sätter över blixt
ger ett jämnare ljus som gör att man inte får så mycket reflektion
i huden. Skuggan får en lite mjukare kant men eftersom ljuskällan fortfarande
är så liten så blir skuggan för skarp för min smak.
Dock kan en bouncer fungera bra om man har blixten monterad på kameran för att
få en jämnare spridning på ljuset.
20x20cm softbox
Den här softboxen är så kallad "shoot through" vilket innebär att man sticker in blixten bak på softboxen och skickar ljuset genom en eller ett par vita tyg-diffusers.
Detta gör både att man får en större ljuskälla och att ljuset blir mer diffust.
Kanterna på softboxen begränsar spridningen av ljuset och gör så att
det blir ganska så kontrollerat och riktat samtidigt som den skarpa skuggan
från näsan har blivit betydligt mjukare och mer tilltalande.
30cm Ø softbox
I bilden längst till höger har jag använt den nya softboxen som jag hittade på
kaffebrus.com här i veckan.
Det är en rund och ca. 5cm djup softbox som är 30cm i diameter med silvrig insida.
Istället för att man sticker in blixten och skickar ljuset genom softboxen
så sticker man här in blixten unders och skickar ljuset rakt upp.
Tackvare den silvriga insidan så reflekteras ljuset ut genom framsidan av softboxen.
Att ljuset reflekteras innan det träffar motivet gör att det får en mer behaglig kvalitet och resultatet blir mer tilltalande.
Jag använde den inbyggda vidvinkelreflektorn på blixten för att verkligen
fylla upp hela softboxen med ljus och utnyttja hela ytan på framsidan.
Att softboxen är rund gör också att man får en snyggare "catch-light" eller
reflektion i ögonen jämfört med en fyrkantig softbox.
Ingen kvalitet på ljus fungerar i alla sammanhang och vilket man väljer beror helt
på situation och vilket bildresultat man vill ha.
Här nedanför finns 2st referensbilder med större softboxar som jag använder
regelbundet så att man kan jämföra resultatet med de mindre.
En 60x60cm "shoot through" och en 80cm Ø åttkantig "octabox"
med en reflekterad blixt i.
Ljussättning pressbild, svensk flagga
Med anledning av terrorattentatet i Stockholm i fredags ville jag göra ny profilbild
med en svensk flagga bakom lite som jag gjorde efter attentatet i Paris.
Jag använde en stor silverreflektor som bakgrund och satte 3st blixtar på stativ
med dubbla färgfilter i högerkanten av den för att skapa de blåa och det gula färgfälten som illustrerar svenska flaggan.
Sedan satte jag en blixt i en 20x20cm softbox som "key light" så nära mig jag kunde utan att den syntes i bild till vänster om kameran och justerade placeringen så jag fick till ett rembrant ljus med skuggorna som jag vill ha dem. Jag lät lite ljus från softboxen stilla över på bakgrunden för att ge lite separation bakom mig och skapa graderingen på bakgrunden.
Skulle kunna funka som "set up" för pressbilder åt en idrottare t.ex under lite trevligare omständigheter...
Filma med vit bakgrund
Videofunktionerna i digitala systemkameror blir allt bättre och i kombination med de fantastiska objektiv som finns för dem skapar det fantastiska möjligheter att skapa video med mycket hög kvalitet. Bevis på detta är att digitala systemkameror idag används i såväl Hollywood-filmer, TV-produktioner och reklam. I takt med detta och allt eftersom att efterfrågan på videomaterial ökat har förfrågningarna om man som fotograf kan leverera filmat material blivit fler.
Jag har länge tänkt att jag skulle vilja göra mer filmat material t.ex. som ett komplement till bloggen och för ett tag sedan köpte jag en 5D Mark IV som jämfört med dess föregångare har flera funktioner och egenskaper som gör den betydligt mer användbar som filmverktyg.
Här kommer top 3 nya funktioner som jag tycker har avgörande betydelse för filmning:
- Följande autofokus vid filmning
Canon har hela tiden varit ledande när det gäller filmning med systemkamera och även om många av funktionerna (så som funktionell 4K-filmning) är förbehållna deras filmserie så är tillägget av en mycket avancerad och lättanvänd autofokusfunktion vid filmning med 5D Mark IV något som ger en stor fördel jämfört med föregående modeller där man i praktiken varit hänvisad till manuell fokusering under filmningens gång.
- Inbyggd Wifi
Tackvare den inbyggda wififunktionen så kan man enkelt koppla 5D Mark IV till en mobil eller surfplatta med hjälp av Canons Camera Connection-app och styra kameran helt och hållet från enheten. Använder man t.ex. en iPad så får man dessutom en betydligt större sökare och kan på ett smidigare sätt komponera sina videoklipp.
- Touchscreen
Möjligheten att använda pekskärm och framförallt "touch to focus" när man filmar tillsammans med det nya autofokussystemet gör att man betydligt enklare kan förverkliga sina visioner och kan göra avancerade, motoriserade pull-focus rörelser helt på egen hand och direkt i kameran.
Att skapa film och bygga ett bändelseförlopp är dock ganska olikt att fotografera stillbilder även om många av grundprinciperna är de samma. T.ex. kan man ju inte använda blixtar för att skapa studiobelysning som man gör när man fotograferar stillbilder men principerna för ljussättning är de samma. Man kan alltså ofta ljussätta på samma sätt men använda kontinuerliga ljuskällor istället.
Jag gillar att ha en kompakt utrustning som jag kan ta med mig och ställa upp var som helst och ändå få ett snyggt resultat och det samma gäller för videoutrustning. Här nedanför finns ett kort videoklipp som ett första test där jag väldigt kort berättar om hur jag gör för att filma enkla "talking-head" videoklipp med vit bakgrund. Men när jag ser och hör mig själv på film så får jag ju säga att jag passar bättre bakom kameran så vi får se om det blir fler videoklipp eller inte. :)