10st tips för Makro-fotografering del2 (nr11-20)

10st tips för Makro-fotografering som jag skrev för drygt ett år sedan är några av mina mest lästa fototips här på bloggen så jag tänkte bygga på med några fler.
På våren och försommaren när allt blommar och insekterna börjar krypa fram är som gjort för makrofotografering och man vill krypa nära för att lyfta fram de små sakerna.

Om du inte har läst tips nr1-10 ännu så kan du göra det här.

Håll till godo!




11. Använd en bakgrund
För att få en "lugn" bakgrund som gör att all fokus går till ditt motiv kan det vara en bra idé att använda en medhavd bakgrund av något slag. Det kan t.ex. vara en grön bit tyg eller liknande.
Men man kan också ta en helt ur fokus bild på något i lämplig färg, gräs t.ex. och skriva ut det på ett matt papper som man sedan tar med och placerar bakom motivet.

12. "Focus stacking"  
Om du tar bilder på extremt nära håll och har svårt att få tillräckligt mycket av motivet i fokus så kan en funktion i Photosop som "Focus Stacking" var användbart.
Detta innebär att man tar en serie bilder med skärpan inställd på olika delar av motivet, på olika avstånd från kameran och lägger sedan ihop dem i datorn för att skapa en bild där hela motivet är skarpt.

13. Defusor/Reflektor
För att få ett bättre resultat när man fotograferar makro är det bar att kunna kontollera ljuset.
Et litet reflektor och "defusor" kit är ett bra tillbehör att ha i kameraväskan.
Om det är för mörkt kan man reflektera lite mera ljus på motivet eller om solljuset/blixtljuset är skarpt kam man mjuka upp det genom att hålla den halv-transparenta kärnan i reflektorn mellan solen och motivet för att skugga det en aning och få lite mjukare kontraster.

14. DOF preview (Depth of Field Preview)
När man komponerar sin bild och ska bestämma sig för vilken bländare man ska ställa in för att få ett lagom stort skärpedjup är det praktiskt att kunna se hur stort det blir redan innan man tar bilden.
Systemkameror har en knapp för detta som oftast sitter på sidan av objektivfästet.
När man trycker på knappen ställer kameran i bländarbladen så att man ser exakt hur bilden kommer att se ut på förhand. Detta syns tydligast om man använder Live View på kamerans LCD-skärm.

15. Vinkelsökare
Om det är ljust ute eller om man bara föredrar att komponera sina bilder genom sökaren men inte vill kravla på magen när man fotograferar så kan en "Vinkelsökare" vara lösningen.
En vinkelsökare är ett L-format tillbehör som fästs på sökaren och fungerar ungefär som ett upp och nervänt periskop som gör att du kan se in i sökaren i 90° vinkel.

16. Manuell fokusering
För att få ultimat kontroll över var kameran fokuserar på stillastående motiv så är manuell fokusering rätt väg att gå. Som med det mesta så innebär "Manuell" bäst kontroll.

17. Flytta INTE kameran
Oavsett om du fokuserar manuellt eller om du använder auto-fokus eller fokuserar manuellt så fungerar INTE "focus and re-compose" tekniken som man så ofta använder när man fotograferar så nära motivet och objetivets närgräns som man gör när man fotograferar makrobilder. Minsta rörelse kommer att göra att det man vill ha i fokus hamnar ur fokus. När man ställt in skärpan måsta kameran förbli i den positionen så bilden måste vara komponerad när man ställer in skärpan.

18. Teleobjektiv
Ett objektiv med lång brännvidd kan ibland vara ett bra alternativ för att fotografera makro även om närgränsen kan vara uppåt 1,5m. En lång brännvidd har en stor förstoringseffekt vilket föra att du kan fotografera t.ex. fjärilar som lätt skräms bort om man kommer för nära. 
Dessutom ger en lång brännvidd ett kort skärpedjup vilket gör att bakgrunden blir helt ur fokus och motivet framstår tydligt utan störande element i bakgrunden. 

19. Avbildningsförhållande 
Ofta när man pratar om makro så stöter man på ordet "avbildningsförhållande" och siffror som 1:1.
1:1 innebär att man kan avbilda något i verlkig storlek. Om ett föremål är 2cm i verkligheten så kommer det att avbildas 2cm stort på bildsensorn eller filmen.
T.ex. om man fotograferar ett mynt så är avbildningen av det på negativet eller sensorn exakt lika stor som om man (hypotetiskt) skulle lägga myntet direkt på negativremsan.
Ett objektiv med avbildningsförhållandet 1:2 innebär att man kan avbilda föremål i hälften av naturlig storlek. Något som är 2cm avbildas alltså 1cm långt. Man kan tänka det som 1 delat med 2 (1/2=0,5).

20. APS-C eller Micro 4/3 
Det finns många fördelar med att använda en kamera med så kallad fullformat-sensor (småbildsformat 35mm). Men för makro-fotografering är faktiskt en kamera med en mindre sensor att föredra. 
Dels ger en mindre sensor en förstoringseffekt som gör att man upplever objektivets brännvidd som längre än den verkligen är. T.ex. APS-C sensor med en förstoringsfaktor på 1,6x gör att ett 100mm objektiv upplevs som 160mm med en fullformat-sensor. En så kallad Micro 4/3 sensor som är ännu mindre har en förstoringsfaktor på 2x vilket gör att ett 100mm objektiv motsvarar ett 200mm objektiv på en kamera med fullformatsensor. Detta innebär att man kan avbilda motivet större med en mindre sensor och samma objektiv. Den andra fördelen är att man men en mindre sensor får ett större skärpedjup vilket gör att man kan fotografera med större bländare och släppa in mer ljus. Detta gör i sin tur att man kan fotografera med kortare slutartider och lägre ISO-tal vilket ger skarpare bilder med bättre bildkvalitet.

Länk:

Tekniktisdag #19 - Billig Ringblixt


Nu när det börjar bli vår så vill man gärna ägna sig åt Macro-fotografering fokusera på de små detaljerna och hitta de där speciella vårtecknen. Då är en ringblixt ett bra tillbehör att använda.
En ringblixt är en blixt som fästs runt objektivet och därför ger en jämn belysning om man fotograferar små saker som kan vara svåra att nå med en vanlig blixt utan att objektivet kommer i vägen.
Halo är en mycket prisvärd LED ringblixt som både kan användas som blixt eller med ett fast sken. Man kan också välja att bara använda en del av ljuspanelen. Möjligheten att använda den som en fast ljuskälla gör att man även kan spela in video.
Man kan även ha mycket kul med den när du filmar annat än macro och få en "musikvideo" eller "mode" -effekt när du filmar människor.


Klicka här för 10st tips för Macro-fotografering!


Pris: 599:-

Länk: 
http://kaffebrus.com/halo-ringblixt-led-1803.html
http://martinhugne.blogspot.se/2012/05/10st-tips-for-makro-fotografering.html


Avbildningsförhållande, Makrofotografering

Förutom information på objektiv om brännvidd (t.ex. 50mm) och bländare (t.ex. f/2.8) så finns ofta även information om avbildningsskalan eller avbildningsförhållandet för just det objektivet (t.ex. 1:1) och är framförallt intressant när det gäller makroobjektiv och makrofotografering. 
Det avbildningsförhållande som anges är det maximala som objektivet kan producera när man är så nära motivet som möjligt och fotograferar på det som kallas för objektivets närgräns, dvs. det kortaste avståndet mellan objektivets frontlins och fokuspunkten som objektivet kan fokusera på. 
Om det är ett zoomobjektiv så krävs också att man även zoomar in så mycket det går och använder objektivets maximala brännvidd.

Avbildningsskalan t.ex. 1:1 utgår ifrån 35mm småbildsfilm eller det som på digitala kameror brukar kallas för "fullformat-sensor" vilket är en sensor som har samma storlek (35x24mm).
Om du använder en kameran med en mindre sensor t.ex. APSC-sensor (22x15cm) så gör den mindre sensorn att du får en förstoringseffekt vilket gör att avbildningsförhållandet blir större än det angivna.


Skalan fungerar så här:
Första siffran beskriver det som sker inuti kameran och den andra siffran beskriver verkligheten.
Detta innebär att objektiv som har avbildningsskalan 1:1 kan projicera bilden av ett motiv som är 1cm på 35mm-film eller fullformatsensor så att den är 1cm stor även där. Alltså samma storlek som i verkligheten. Så om du tar en bild av en 1-krona med avbildningsförhållandet 1:1 och sedan skulle lägga kronan på filmen så är bilden och kronan lika stora. Om ett objektiv har avbildningsskalan 1:2 tar en bild av ett motiv som är 2cm stort så avbildas det som 1cm på bildsensorn, alltså hälften så stort.


Om ett objektiv kan förstora motivet så att det blir större än i verkligheten få det ett avbildningsförhållande på t.ex. 2:1 och avbildningen blir då dubbelt så stor som i verkligheten.
Den här typen av objektiv brukar kallas för micro-objektiv. 


Vill du ha fler tips för bättre närbilder?
Klicka här: 10st Tips för Makrofotografering 


Länk:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Avbildningsf%C3%B6rh%C3%A5llande

10st tips för Makro-fotografering



Nu när det börjar bli vår och det kryper fram blommor och insekter så finner sig nog många fotografer liggande på mage eller kravlande på knä för att få några snygga närbilder.
När man fotograferar motiv på nära håll så att de ser ut att vara större än de är i verkligheten så kallas det för Makro (Macro). Ordet macro kommer från grekiskan och betecknar något som just "stort".

Här kommer 10st tips för att få snygga makro-bilder.

Om du gillar de här tipsen så har jag även gjort ytterligare ett inlägg med 10st tips till. Klicka här för att läsa tips nr11-20



1. Ha koll på närgränsen på ditt objektiv. Vid makro-fotografering vill man komma så nära motivet som möjligt men objektivet närgräns sätter begränsningar för detta. Närgräns är det kortaste avståndet som objektivet kan fokusera på. Vilken närgräns ditt objektiv har står på sidan av det, t.ex. kan det stå 0,8ft/25cm. Fotografera gärna nära närgränsen så att du är så nära motivet som möjligt men se till att du inte går över den för då kan inte kameran fokusera och du kommer få suddiga bilder.
Teleobjektiv har ett närgräns längre bort, ofta ca 1,5m jämfört med normalobjektiv eller ett macro-objektiv som brukar ha en närgräns på 20-35cm. Men å andra sidan har teleobjektiv en längre brännvidd och större förstoringseffekt.  

2. Zooma in ditt objektiv till längsta brännvidden. Om du fotograferar med ett zoom-objektiv, t.ex. 18-55mm, zoomar ditt objektivet hela vägen så att du kommer så nära motivet som möjligt.
(Om du har ett särskilt makroobjektiv som t.ex. ett 100mm f/2.8 ska du naturligtvis använda det).

3. Använd en lagom stor bländaröppning: Man vill oftast ha en suddig bakgrund så att motivet framträder tydligt och så att bakgrunden inte stör. Men när man fotograferar på nära håll får man ett mycket kort skärpedjup vilket kan göra att man inte ens får hela motivet i fokus. Då kan man behöva justera detta med bländaren så att man får ett större skärpedjup. T.ex. kan man behöva använda f/16-f/22 om man är riktigt nära med ett långt objektiv.

4. Använd stativ. När man är nära motivet och skärpedjupet är väldigt kort behövs det bara att man rör sig någon millimeter för att man ska tappa fokus. Därför är det bra om man använder ett stativ så att kameran är helt stilla.  Klicka här för tips på några bra och prisvärda stativ!

5. Använd Makro-läge. Om din kamera har ett makro-läge är det bra att använda det så kameran är beredd på att den ska fokusera på nära håll och kan göra ett bättre och snabbare jobb. Vissa objektiv har också makro-lägen vilket gör att man kan fokusera närmare än normalt. 
Makro-läget har en symbol som ser ut som en liten tulpan på kamerans inställningsknapp.
6. Använd "single-focus-mode". Oftast när jag fotograferar har jag kameran inställd på fucus-tracking så att kameran fortsätter att fokusera så länge jag håller autofokusknappen nertryckt (back button focus). Men när jag ska fokusera på nära håll vill jag att kameran ska fokusera en gång och låsa fokus där. Dels för att den då gör ett bättre jobb med att hitta fokuspunkten, kameran byter inte fokuspunkt utan att jag vill det och jag får en bekräftelse genom att en lampa tänds, eller en ljudsignal när kameran låst fokus.

7. Använd Live-View på kamerans LCD-display. För att slippa ligga på marken och kravla är det bra att använda kamerans LCD-display som sökare. Många kameror idag har vinklingsbara LCD-displayer vilket gör att du kan vinkla den uppåt när du har kameran placerad lågt. Detta gör också att du kan ha lite distans till motivet och risken att du skrämmer t.ex. insekter är mindre. När du inte behöver kika genom sökaren är du också friare att få en överblick och kan enklare hålla upp blixtar, "defusers" och liknande.

8. Använd blixt. Om du har en extern blixt och en blixtkabel (eller trådlös blixtstyrning i din kamera) kan du använda den för att belysa ditt motiv. Använd inte blixten sittande på kameran.
Om du fotograferar mycket macro-bilder kan en "ring-blixt" eller en blixtadapter för din vanliga blixt som  sätts runt objektivet vara en bra investering så att du får ett jämt ljus på det du fotograferar.
Bonus: Ta av motljusskyddet från objektivet så att du inte blixten gör att du får skuggor i bilden från det.

9. Testa att använda mellanringar. Genom att sätta en mellanring mellan kameran objektivet ökar du avståndet mellan den bakersta linsen i objektivet och bildsensorn (eller filmen om du fotograferar med en analog kamera) vilket gör att förstorningseffekten blir större och du kan fokusera på närmare håll än normalt. Mellanringar har inga linser och finns i olika tjocklekar för olika stor effekt.
Med en mellanring monterad kan du inte fokusera på längre håll så ta bort den när du fotograferat klart dina makrobilder.
  
10. Fotografera insekter på morgonen. Om det varit kallt på natten så är insekterna katatoniska när solen går upp och det tar ett tag innan de får igång sina kroppar och kan röra sig normalt. 
Detta gör att de rör sig långsamt och är betydligt lättare att fotografera vid den tiden på dygnet.


10st tips för Makro-fotografering del 2
Missa inte del två med tips nr11-20 för Makro! Klicka på länken!

Länk:
http://martinhugne.blogspot.se/2013/05/10st-tips-for-makro-fotografering-del2.html