10st tips för Makro-fotografering del2 (nr11-20)

10st tips för Makro-fotografering som jag skrev för drygt ett år sedan är några av mina mest lästa fototips här på bloggen så jag tänkte bygga på med några fler.
På våren och försommaren när allt blommar och insekterna börjar krypa fram är som gjort för makrofotografering och man vill krypa nära för att lyfta fram de små sakerna.

Om du inte har läst tips nr1-10 ännu så kan du göra det här.

Håll till godo!




11. Använd en bakgrund
För att få en "lugn" bakgrund som gör att all fokus går till ditt motiv kan det vara en bra idé att använda en medhavd bakgrund av något slag. Det kan t.ex. vara en grön bit tyg eller liknande.
Men man kan också ta en helt ur fokus bild på något i lämplig färg, gräs t.ex. och skriva ut det på ett matt papper som man sedan tar med och placerar bakom motivet.

12. "Focus stacking"  
Om du tar bilder på extremt nära håll och har svårt att få tillräckligt mycket av motivet i fokus så kan en funktion i Photosop som "Focus Stacking" var användbart.
Detta innebär att man tar en serie bilder med skärpan inställd på olika delar av motivet, på olika avstånd från kameran och lägger sedan ihop dem i datorn för att skapa en bild där hela motivet är skarpt.

13. Defusor/Reflektor
För att få ett bättre resultat när man fotograferar makro är det bar att kunna kontollera ljuset.
Et litet reflektor och "defusor" kit är ett bra tillbehör att ha i kameraväskan.
Om det är för mörkt kan man reflektera lite mera ljus på motivet eller om solljuset/blixtljuset är skarpt kam man mjuka upp det genom att hålla den halv-transparenta kärnan i reflektorn mellan solen och motivet för att skugga det en aning och få lite mjukare kontraster.

14. DOF preview (Depth of Field Preview)
När man komponerar sin bild och ska bestämma sig för vilken bländare man ska ställa in för att få ett lagom stort skärpedjup är det praktiskt att kunna se hur stort det blir redan innan man tar bilden.
Systemkameror har en knapp för detta som oftast sitter på sidan av objektivfästet.
När man trycker på knappen ställer kameran i bländarbladen så att man ser exakt hur bilden kommer att se ut på förhand. Detta syns tydligast om man använder Live View på kamerans LCD-skärm.

15. Vinkelsökare
Om det är ljust ute eller om man bara föredrar att komponera sina bilder genom sökaren men inte vill kravla på magen när man fotograferar så kan en "Vinkelsökare" vara lösningen.
En vinkelsökare är ett L-format tillbehör som fästs på sökaren och fungerar ungefär som ett upp och nervänt periskop som gör att du kan se in i sökaren i 90° vinkel.

16. Manuell fokusering
För att få ultimat kontroll över var kameran fokuserar på stillastående motiv så är manuell fokusering rätt väg att gå. Som med det mesta så innebär "Manuell" bäst kontroll.

17. Flytta INTE kameran
Oavsett om du fokuserar manuellt eller om du använder auto-fokus eller fokuserar manuellt så fungerar INTE "focus and re-compose" tekniken som man så ofta använder när man fotograferar så nära motivet och objetivets närgräns som man gör när man fotograferar makrobilder. Minsta rörelse kommer att göra att det man vill ha i fokus hamnar ur fokus. När man ställt in skärpan måsta kameran förbli i den positionen så bilden måste vara komponerad när man ställer in skärpan.

18. Teleobjektiv
Ett objektiv med lång brännvidd kan ibland vara ett bra alternativ för att fotografera makro även om närgränsen kan vara uppåt 1,5m. En lång brännvidd har en stor förstoringseffekt vilket föra att du kan fotografera t.ex. fjärilar som lätt skräms bort om man kommer för nära. 
Dessutom ger en lång brännvidd ett kort skärpedjup vilket gör att bakgrunden blir helt ur fokus och motivet framstår tydligt utan störande element i bakgrunden. 

19. Avbildningsförhållande 
Ofta när man pratar om makro så stöter man på ordet "avbildningsförhållande" och siffror som 1:1.
1:1 innebär att man kan avbilda något i verlkig storlek. Om ett föremål är 2cm i verkligheten så kommer det att avbildas 2cm stort på bildsensorn eller filmen.
T.ex. om man fotograferar ett mynt så är avbildningen av det på negativet eller sensorn exakt lika stor som om man (hypotetiskt) skulle lägga myntet direkt på negativremsan.
Ett objektiv med avbildningsförhållandet 1:2 innebär att man kan avbilda föremål i hälften av naturlig storlek. Något som är 2cm avbildas alltså 1cm långt. Man kan tänka det som 1 delat med 2 (1/2=0,5).

20. APS-C eller Micro 4/3 
Det finns många fördelar med att använda en kamera med så kallad fullformat-sensor (småbildsformat 35mm). Men för makro-fotografering är faktiskt en kamera med en mindre sensor att föredra. 
Dels ger en mindre sensor en förstoringseffekt som gör att man upplever objektivets brännvidd som längre än den verkligen är. T.ex. APS-C sensor med en förstoringsfaktor på 1,6x gör att ett 100mm objektiv upplevs som 160mm med en fullformat-sensor. En så kallad Micro 4/3 sensor som är ännu mindre har en förstoringsfaktor på 2x vilket gör att ett 100mm objektiv motsvarar ett 200mm objektiv på en kamera med fullformatsensor. Detta innebär att man kan avbilda motivet större med en mindre sensor och samma objektiv. Den andra fördelen är att man men en mindre sensor får ett större skärpedjup vilket gör att man kan fotografera med större bländare och släppa in mer ljus. Detta gör i sin tur att man kan fotografera med kortare slutartider och lägre ISO-tal vilket ger skarpare bilder med bättre bildkvalitet.

Länk:

Avbildningsförhållande, Makrofotografering

Förutom information på objektiv om brännvidd (t.ex. 50mm) och bländare (t.ex. f/2.8) så finns ofta även information om avbildningsskalan eller avbildningsförhållandet för just det objektivet (t.ex. 1:1) och är framförallt intressant när det gäller makroobjektiv och makrofotografering. 
Det avbildningsförhållande som anges är det maximala som objektivet kan producera när man är så nära motivet som möjligt och fotograferar på det som kallas för objektivets närgräns, dvs. det kortaste avståndet mellan objektivets frontlins och fokuspunkten som objektivet kan fokusera på. 
Om det är ett zoomobjektiv så krävs också att man även zoomar in så mycket det går och använder objektivets maximala brännvidd.

Avbildningsskalan t.ex. 1:1 utgår ifrån 35mm småbildsfilm eller det som på digitala kameror brukar kallas för "fullformat-sensor" vilket är en sensor som har samma storlek (35x24mm).
Om du använder en kameran med en mindre sensor t.ex. APSC-sensor (22x15cm) så gör den mindre sensorn att du får en förstoringseffekt vilket gör att avbildningsförhållandet blir större än det angivna.


Skalan fungerar så här:
Första siffran beskriver det som sker inuti kameran och den andra siffran beskriver verkligheten.
Detta innebär att objektiv som har avbildningsskalan 1:1 kan projicera bilden av ett motiv som är 1cm på 35mm-film eller fullformatsensor så att den är 1cm stor även där. Alltså samma storlek som i verkligheten. Så om du tar en bild av en 1-krona med avbildningsförhållandet 1:1 och sedan skulle lägga kronan på filmen så är bilden och kronan lika stora. Om ett objektiv har avbildningsskalan 1:2 tar en bild av ett motiv som är 2cm stort så avbildas det som 1cm på bildsensorn, alltså hälften så stort.


Om ett objektiv kan förstora motivet så att det blir större än i verkligheten få det ett avbildningsförhållande på t.ex. 2:1 och avbildningen blir då dubbelt så stor som i verkligheten.
Den här typen av objektiv brukar kallas för micro-objektiv. 


Vill du ha fler tips för bättre närbilder?
Klicka här: 10st Tips för Makrofotografering 


Länk:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Avbildningsf%C3%B6rh%C3%A5llande