Fotografera med långa slutartider i dagsljus

Att fotografera med långa slutartider kan ge mycket vackra och iögonfallande effekter i dina bilder särskilt om man fotograferar t.ex. vatten. Men om det är ljust ute kan det vara svårt att ta bilder mad långa slutartider utan att bilden blir överexponerad och alldeles för ljus. Här kommer några tips på vad man kan göra för att få så bra långa exponeringar som möjligt i dagsljus.



  1. Använd stativ: Oavsett om det är mörkt eller ljust så är ett stativ eller annan stabil plattorm för kameran en förutsättning för att lyckas med att ta skarpa bilder med lång slutartid.
  2. Blända ner: För att inte släppa in för mycket ljus i kameran behöver man använda en liten bländaröppning t.ex. f/22. Detta ger också ett stort skärpedjup vilket är bra när man fotograferar landskapsbilder.
  3. Använd ett lågt ISO-tal: För att bildsensorn inte ska bli för ljuskänslig är det bra om man använder ett så lågt ISO-tal som möjligt, ISO100 eller lägre om kameran klarar det.
  4. Använd okularlocket: Okularet är den lins som sitter närmast ögat i en kamera eller kikare, alltså den så kallade "sökaren" på en kamera. För att det inte ska "läcka in" ljus där när man tar bilder med lång slutartid så behöver man stänga till den.
    Canons systemkameror bl.a. har ett så kallat "okularlock" som levereras med kameran och som fästs på kameraremmen. Det ser ut som en liten svart gummirektangel med kanter runt om.
    För att sätta dit locket plockar man bort den gummidamask (den så kallade "ögonmusslan") som sitter runt okularet och trär på okularlocket uppifrån.
  5. Använd ett ND-filter: ND-filter står för Neutral Dencity filter eller (Gråfilter på svenska) och används för att begränsa mängden ljus som kommer in i kameran på samma sätt som solglasögon fungerar. ND-filter finns i olika densiteter och begränsar ljuset olika mycket. Det finns även ställbara ND-filter där man kan bestämma själv hur hög densitet man vill ha på det.
  6. Använd motljusskydd: Ett motljusskydd är en plast "huv" som monteras längst fram på objektivet och hindrar "stöljus" och reflexer att falla på frontlinsen och föra att bilden tappar kontraster och blir blek och motverkar också att man får så kallade "lens flares" eller linsreflexer som kan visa sig som färgglada pluppar i bilden. Man kan ev. även behöva skugga objektivet ytterligare med en hatt, en skärm eller liknande.
     
  7. Använd fjärrutlösare: För att inte behöva röra vid kameran och riskera att man skakar den och får suddiga bilder kan en fjärrutlösare vara bra. Dessa finns både trådlösa och med sladd som man kopplar in i kameran. En bra och prisvärd fjärrutlösare är Canon RC-6, en trådlös liten
    IR-fjärrkontroll.
  8. Använd Miror Lock-up: För att undvika vibrationer i kameran kan det vara bra att låsa spegeln i ett öppet läge. Detta kan man t.ex. göra genom att använda "Live View" när man tar bilden.
    På vissa objektiv kan man behöva slå av bildstabiliseringen för att undvika att även det ger vibrationer i kameran.
  9. Använd ett skärmskydd: I starkt solljus kan det vara svårt att se bilden på LCD-skärmen på kameran och då kan ett skydd som skuggar den vara ett bra tillbehör, t.ex. en Hoodman Loupe.
  10. Experimentera: Testa olika långa slutartider beroende på hur fort motivet rör sig för att hitta en bakans mellan skärpa och oskärpa.

Veckans Fototips #02 Shutter Priority/ Slutartids-prioritering

TV-läget på din Canon-kamera har ingen ting med Television att göra utan står för "Time Value" och betyder att det du har kontroll över och ställer in manuellt är Slutartiden, alltså hur lång tid slutaren i din kamera är öppen när du tar en bild. På engelska kallas detta "Shutter priority"  och skulle enkelt kunna översättas till slutartids-prioritering.
Om du använder en Nikon-kamera så heter motsvarande inställning "S" vilket just står för shutter priority.
Om du använder detta läge så kan du själv välja vilken slutartid din kamera ska använda vilket passar bra om du t.ex. ska fotografera något som rör sig och du vill frysa rörelsen.
Det du behöver göra då är att använda en kort slutartid minst 1/100s, beroende på hur fort det du vill fotografera rör sig. Om du däremot vill ha lite rörelseoskärpa för att fånga lite av rörelsen i bilden kan du ställa in en längre slutartid, även det beroende på hur fort det du vill fotografera rör sig men kanske runt 1/30s eller längre.  

I TV-läget (S-läget) bestämmer kameran bländaröppningen och kommer att ändra den beroende på hur ljust det är där du fotograferar för att på så sätt kontrollera hur mycket ljus som kommer in till bildsensorn. Detta gör att du inte har någon kontroll över skärpedjupet i bilderna och risken är att det kommer att ändra sig mellan de olika bilderna du tar om ljusförhållandena skiftar.

Om din kamera är inställd på Auto-ISO, dvs. att kameran själv väljer ISO-tal så kommer den att använda ett så lågt ISO-värde som som möjligt för att bevara bildkvaliteten men använda denna parameter om bländaren är helt öppen om bilden ändå kommer att bli underexponerad.
Du kan ställa in ett fast ISO-tal efter de befintliga ljusförhållandena men risken finns dock att dina bilder kommer att bli underexponerade om det ISO-tal du ställt in inte räcker till.

Slutartids-prioritering används främst av sportfotografer som vill vara säkra på att de har en slutartid som är kort nog för att frysa snabba rörelser och av vissa bröllopsfotografer när de fotograferar inne i kyrkan där det ofta är dåligt ljus och vill vara säkra på att slutartiden inte blir för lång så de får problem med skakningsorkärpa (p.g.a. att kameran rör sig under exponeringstiden) eller rörelseoskärpa (p.g.a. att motivet rör sig under exponeringestiden).

Andra kamerainställningar, tips och fotobegrepp hittar du under fliken Fototips högst upp på sidan.

Lycka till!

Vad gör slutaren i en kamera?

Slutaren är den mekanism i en kamera som bestämmer hur lång tid bildsensorn eller filmen ska vara exponerad av ljus för att skapa bilden. Den tid som slutaren är öppen kallas för "slutartid".
Om det är ljust så är slutaren öppen under en mycket kort tid för att inte släppa in för mycket ljus så att bilden blir för ljus, eller till och med helt utbränd och vit, och om det är mörkt så är slutartiden lång för att släppa in tillräckligt mycket ljus.

Beroende på vilken kamera man har så klarar de olika snabba slutartider. En lite billigare systemkamera brukar ha en minsta slutartid på 1/4000sek och lite dyrare kameror kan ha en kortaste slutartid på 1/80000sek eller till och med snabbare. Om man behöver begränsa ljuset som kommer in i kameran ytterligare så kan man behöva använda ett neutralt dencitetsfilter som skruvas på objektivet, ungefär som solglasögon för kameror.

Den längsta tiden som slutaren kan vara öppen automatiskt på de flesta kameror är 30sek och behöver man längre slutartid för att ta bilder på natten måste man ställa in kameran på "Bulb-exponering" och använda en fjärravlösare med inbyggd timer eller helt enkelt ta tid på hur lång exponeringen ska vara och trycka på slutarknappen igen för att stänga slutaren.

Idag är den vanligaste slutarmodellen i digitala systemkameror "Fokalplans-slutare" av ridåtyp (i kompaktkameror är däremot så kallade lamellslutare vanligast).
Fokalplanet (Focal plane) är den yta där bilden projiceras, dvs. filmen eller bildsensorn och det kallas Fokalplans-slutare eftersom slutaren sitter mycket nära fokalplanet.
Ridåslutare innebär att det sitter 2st gardiner/ridåer som rör sig åt samma håll över bildsensorn.
Den ena öppnar och den andra stänger.
Detta innebär att bara en strimma av ljus stryker över sensorn när man tar bilder med snabba slutartider medan om slutaren är öppen en längre tid så exponeras hela sensorn på en gång innan andra ridån går.
Denna strimma kan dock inte vara för smal för då får man problem med diffraktion i bilden.

Den slutartid är den andra ridån sluter direkt efter att den första har öppnat är den snabbaste slutartiden som blixten kan synka med slutaren. Den maximala synktiden varierar mellan kameror men 1/250sek är vanligt. Tack vare elektroniskt styrda slutare kan man uppnå snabbare slutartider och med funktioner som
"High Speed Synk" på externa blixtar så kan även de synka med snabbare slutartider.

Förutom att bestämma hur mycket ljus som ska komma in till bildsensorn så är slutarens främsta uppgift att bestämma mur mycket "rörelse" bilden ska ha.
Om man fotograferar något som rör sig men en lång slutartid så hinner det flytta sig innan slutaren stänger sig och man får en bild som är lite suddig, man får "rörelse orskärpa" i bilden.
Ibland kan det vara en snygg effekt som skapar en känsla av rörelse och ibland kan det bara göra att bilden ser suddig ut.

Vill du läsa mer om slutartider och hur man kan använda dem läs inlägget om att
Fotografera Rinnande Vatten!


Under fliken "Fototips" finns alla tips samlade på ett ställe indelade i kategorier.
Kort slutartid 1/250sek
Lång slutartid 1/8sek

Länk:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Slutare