Canon 430EX III RT

430EX III RT + ST-E3

Som bekant så gillar jag att plåta med så kallade "Speedlites", dvs. kamerablixtar. De är små och kan placeras i stort sett var som helst, relativt kraftfulla, man har möjlighet att använda ETTL och nästan ännu viktigare High Speed Sync, vilket innebär att man kan fotografera med blixt även med snabba slutartider vilket är nödvändigt utomhus på sommaren när man använder stora bländaröppningar

Jag har bl.a. använt Canons 430EX II tidigare tillsammans med IR-triggern ST-E2 när jag fotograferat inomhus och olika radio-triggers när jag varit utomhus eftersom solljuset dränker det infraröda ljuset och ger väldigt dålig kontakt mellan sändare och blixt. 2012 kom Canon ut med 600EX RT som var deras första blixt med inbyggd radiokommunikation men och under 2016 kom man äntligen ut med en uppdaterad version av sin 430EX-serie med radiosändare. Jämfört med 600-serien så är 430-blixtarna betydligt mer prisvärda eftersom som kostar mindre än hälften så mycket men levererar bara ⅔-exponeringssteg mindre ljus. Till skillnad från föregångaren som bara kunde användas som optisk slavblixt så kan den 430EX III även användas som sändare och kontrollera andra blixtar när man har den på kameran. Förra veckan fick jag hem ett gäng Canon 430EX III RT tillsammans med en ST-E3 och än så länge är jag väldigt positiv.

  1. Kontrollerna
    På den nya modellen har man tagit bort en rad med knappar som fanns på 430EX II vilket medfört att man har kunnat göra den ännu mindre men med samma kraft. Istället har man utrustat 430EX III med ett "klickhjul" med de vanligaste funktionerna + ett nytt översiktligt meny-system som gör det väldigt snabbt att stalla in blixten jämfört med tidigare då man var tvungen att hålla in knappar, vänta osv. En annan lite men välkommen förändring är strömbrytaren som gått från att vara ett skjutreglage till ett vred vilket gör att blixten inte slås på och slösar batteri i onödan när man lägger ner den i fodralet.
     
  2. Medföljande CTO-filter och bouncer
    Jag använder färgfiler på blixtarna en hel del och då oftast CTO-filter för att göra blixtljuset varmare och gulare, få det att blanda med det befintliga ljuset eller simulera solnedgångsljus. Dessutom fick man men en bouncer som är kanon för att mjuka upp ljuset.
     
  3. ST-E3
    Tack vare att kommunikationen till blixten sker med radio istället för infrarött ljus så ger det betydligt större möjligheter än man haft tidigare. Man kan ställa om till att kontrollera grupper av blixtar, ställa om från ETTL till manuell blixt inställning mm direkt från sändaren på kameran. Fantastiskt när man är mitt i en plåtning och det behöver gå undan.
     
  4. IR
    430EX III RT har inte bara radiosändare utan även IR-mottagare så att man kan använda dem tillsammans med äldre utrustning och har man som jag en del gamla blixtar liggandes så kan man skapa riktigt häftiga ljusinstallationer när man kör koncept-plåtningar.
     
  5. Bounce card
    På canon 580-serie och 600-serie av blixtar så finns ett litet bounce card inbyggt i blixthuvudet. Ett vitt plast-kort som man kan dra upp för att reflektera lite av ljuset framåt nära man har blixthuvudet riktat uppåt. Det har jag saknat på 430EX II när man plåtar event t.ex. så det kommer jag definitivt att använda med de nya blixtarna. 
Speedlite självporträtt-30.jpg

Filma med vit bakgrund

Videofunktionerna i digitala systemkameror blir allt bättre och i kombination med de fantastiska objektiv som finns för dem skapar det fantastiska möjligheter att skapa video med mycket hög kvalitet. Bevis på detta är att digitala systemkameror idag används i såväl Hollywood-filmer, TV-produktioner och reklam. I takt med detta och allt eftersom att efterfrågan på videomaterial ökat har förfrågningarna om man som fotograf kan leverera filmat material blivit fler. 

Jag har länge tänkt att jag skulle vilja göra mer filmat material t.ex. som ett komplement till bloggen och för ett tag sedan köpte jag en 5D Mark IV som jämfört med dess föregångare har flera funktioner och egenskaper som gör den betydligt mer användbar som filmverktyg. 
Här kommer top 3 nya funktioner som jag tycker har avgörande betydelse för filmning:

  1. Följande autofokus vid filmning
    Canon har hela tiden varit ledande när det gäller filmning med systemkamera och även om många av funktionerna (så som funktionell 4K-filmning) är förbehållna deras filmserie så är tillägget av en mycket avancerad och lättanvänd autofokusfunktion vid filmning med 5D Mark IV något som ger en stor fördel jämfört med föregående modeller där man i praktiken varit hänvisad till manuell fokusering under filmningens gång.
     
  2. Inbyggd Wifi
    Tackvare den inbyggda wififunktionen så kan man enkelt koppla 5D Mark IV till en mobil eller surfplatta med hjälp av Canons Camera Connection-app och styra kameran helt och hållet från enheten. Använder man t.ex. en iPad så får man dessutom en betydligt större sökare och kan på ett smidigare sätt komponera sina videoklipp.
     
  3. Touchscreen
    Möjligheten att använda pekskärm och framförallt "touch to focus" när man filmar tillsammans med det nya autofokussystemet gör att man betydligt enklare kan förverkliga sina visioner och kan göra avancerade, motoriserade pull-focus rörelser helt på egen hand och direkt i kameran.  

Att skapa film och bygga ett bändelseförlopp är dock ganska olikt att fotografera stillbilder även om många av grundprinciperna är de samma. T.ex. kan man ju inte använda blixtar för att skapa studiobelysning som man gör när man fotograferar stillbilder men principerna för ljussättning är de samma. Man kan alltså ofta ljussätta på samma sätt men använda kontinuerliga ljuskällor istället.

Jag gillar att ha en kompakt utrustning som jag kan ta med mig och ställa upp var som helst och ändå få ett snyggt resultat och det samma gäller för videoutrustning. Här nedanför finns ett kort videoklipp som ett första test där jag väldigt kort  berättar om hur jag gör för att filma enkla "talking-head" videoklipp med vit bakgrund. Men när jag ser och hör mig själv på film så får jag ju säga att jag passar bättre bakom kameran så vi får se om det blir fler videoklipp eller inte. :) 

Bröllopsfotografering - What's in my bag?


Då är 2017 igång, ett år med många bröllop inbokade och det fösta redan nu i helgen. Bröllop är något av det roligaste jag gör så det känns jättekul att ha så mycket att se fram emot under året. En enledning till att det är så roligt är dels att det ofta är högt tempo och mycket som händer men också att det är så varierande och innefattar så mycket olika saker. Jag har gjort en del uppdateringar i min kameraväska inför året så jag tänkte göra en snabb genomgång av vad min kameraväska innehåller när jag åker på bröllop. 

Förra året uppdaterade jag min kameraryggsäck från en Lowepro Flipside 400 till en Flipside 500 eftersom kamerautrustningen växt och jag ville ha en större väska för att få med mig alla prylar utan att behöva släpa på två väskor.
Jag gillar Flipside-modeller eftersom den har öppningen mot ryggen av ryggsäcken vilket gör att man enkelt kan ta av sig den, lägga den på marken och enkelt komma åt alla grejer i den. 

I ryggsäcken har jag:

Kameror

Canon EOS 5D Mark IV
Min nyaste investering och nya primära kamera.
30 megapixlar, fantastik autofokus och pestanda vid höga ISO-tal och klarar alla situationer.

Canon EOS 5D Mark III
Min trogna följeslagare som jag haft med mig på alla plåtningar de senaste 3 åren har nu fått gå lite i pension och får nu följa med som andra kamera.

Fujifilm X100T
Ska jag plåta mycket mingelbilder under dagen så plockar jag alltid med den här lilla kameran för att stoppa i kavajfickan. I tajta situationer när man fotograferar nära människor så tycker jag ofta att man stör mindre och får naturligare uttryck genom att använda en mindre kamera.
X100T med sin stora sensor, fasta 35mm objektiv, bländare och fantastiska färgåtergivning är ett fint komplement för att fotografera "life style" och mingel.

GoPro Hero 4 Black + Hero 4 Session
Har jag tid och möjlighet försöker jag att ta med mig ett par Gopro-kameror för att filma lite "bakom kulisserna" under portättfotograferingen och blanda det med korta videoklipp jag filmar med systemkamerorna.

Objektiv

Canon 16-35mm f/4 IS L
Ett relativt nytt objektiv som släpptes här om året. Skarp vidvinkel med bildstabilisering som jag föredrar före versionen med f/2,8. När man jobbar med så korta brännvidder får man stora skärpedjup i vilket fall. 

50mm f/1,4
Ljusstarkt standardobjektiv som jag inte åker någonstans utan. Perfekt för life style-porträtt och när man vill ha korta skärpedjup, motljus och linsöverstrålning.  

Canon 24-105mm f/4 IS L
Fantastisk mångsidig standard-zoom som är mycket användbart i många situationer som t.ex. för gruppbilder och när man snabbt behöver kunna förändra kompositionen i bilderna med hjälp av zoomen. f/4 är lite begränsande när det kommer till ljusinsläpp och kort skärpedjup men bildstabilisering och den extra räckvidden gör ändå att jag väljer den framför t.ex. Canon 24-70mm f/2,8.

Canon 100mm f/2,8 IS L Macro
Macroobjektiv är bra för att fånga de små detaljerna som t.ex. ringar men kan också användas för porträtt.

Canon 70-200mm f/2,8 IS L
Standardobjektivet under vigsel och för porträtt. Fantastiskt skarpt, säker autofokus med god kompression och mjuka fina bakgrunder och bra ljusinsläpp.

Blixtar & Sändare

Canon 430 EX Mark II + Canon 580 EX
Jag har alltid med mig minst 3st blixtar både för att kunna skapa olika ljus-scenarior och snabbt kunna byta mellan dem, kunna kombinera flera blixtar tillsammans t.ex. för gruppbilder eller för att få mera ljuskraft i starkt solljus men också för att vara säker på att ha med mig reserv om något skulle krångla.

Canon ST-E2
IR-sändare för att styra blixtarna trådlöst från kameran.

Pocket Wizard Flex TT1 + Flex TT5
I starkt solljus fungerar inte IR så bra så är jag utomhus och fotograferar använder jag radio-triggers istället. Jag har alltid med mig 2st TT5-triggers för så att jag alltid har en backup och också för att kunna styra flera blixtar.

Övrigt

Extra batterier till kameror, blixtar och sändare
Färgfilter till blixtarna så att jag kan ändra färg på blixtljuset
Verktyg, blåsbälg och microfibertrasor
Color Checker Passport
Paraply
Regnponcho
Tejp
Klämmor
5 i 1 Reflektor
Lakan (kan användas både för att skydda klänningar eller skapa skugga

Blixtstativ
Blixtparaplyer, om det ska fotograferas gruppbilder inomhus
Softbox, är inte lika vindkänsligt och ger större kontroll över ljuset
Trappstege för att kunna byta perspektiv och få höga vinklar.

 

Ställ gärna frågor och kommentera!
Happy Shooting

Selfie med Canon 5D Mark IV


Igår testade jag Canons Camera Connect-app tillsammans med 5D Mark IV. Wifi i kameran ger fantastiska möjligheter att styra kameran från t.ex. en smartphone, väldigt praktiskt när man fotograferar sig själv. Tidigare har jag använt andra typer av fjärrkontroller med IR (infraröd) eller radiosändare och sedan fört över bilderna till en iPad via ett EyeFi-kort.

Att använda inbygd Wifi var mycket smidigare. Dels kan man ändra kamerainställningarna direkt från mobilen och man får man upp bilderna man tar i stort sett direkt på skärmen. Jag har använt EyeFi-kort tidigare hel del för att köra trådlös tethering mellan kamera och iPad så att artdirektor eller kunden kan se bilderna medan man fotograferar. Nackdelen med Eyefi är att själva bildfilerna överförs till t.ex. iPaden istället för bara en förhandsvisning i appen vilket går ganska långsamt och alla bilder tar också mycket plats enheten. Därför behöver man använda nedskalade JPEG-filer vilket har det negativa med sig att man inte kan spara fullstora backup-filer till EyeFi-kortet. 

Jag hade en idé om en kul bild med ett tomtebloss i munnen. Men att tända tomteblosset medan man har det i munnen är lite för riskabelt och också väldigt krångligt och tidsbegränsat om man vill kunna ta flera bilder i följd för att finslipa. Jag tog istället bilden med hjälp av 3st blixtar.

  1. En huvudblixt (main light) i en 80cm okta-softbox med ett raster för att få ett mjukt ljus men med begränsad spridning.
  2. En andra blixt med "snoot" i en hög vinkel bakom mig för att skapa en rimlight i håret så det inte bara försvinner in i den svarta bakgrunden.
  3. En tredje blixt med snoot och CTO (orange) filter till höger om kamera för att ge ett varmt ljus på ena sidan av ansiktet som ska se ut att komma från tomteblosset.

Det tända tomteblosset fäste jag istället upp på ett stativ med en klämma och fotograferade det mot svart bakgrund. Jag hade först tänkt att ha tomteblosset ut till vänster i bilden men eftersom jag skulle hålla kameran i höger hand så krockade det och jag fick flippa bilden i Photoshop.
För att klistra in gnistorna i porträttbilden använde jag blandningsläget "Raster" (Screen på engelska) och placerade in det på rätt ställe och ändrade lite på storleken så att det skulle passa.

Här nedanför kan du se både den färdiga bilden och de två originalbilderna. 
ISO 200    50mm    f/8    1/100