Fototips: Vit bakgrund med en blixt (eller utan)

Som det konstaterades i förra veckans fototips har så kallade high-key porträtt
med vit bakgrund och det beskkrevs hur man enkelt kan göra detta med 2st blixtar.
Men om man bara har en blixt då? Kan man göra det då med?
Visst kan man det!

Om man vill ta bilder med vit bakgrund med en blixt är det viktigt att man har motivet när bakgrunden 
så att ljuskällan kan belysa båda två.
Det här har med på hur ljusets intensitet avtar i förhållande till avståndet, 
detta följer "the inverse square law" alltså ljuset avtar med avståndet i kvadrat.
Men man behöver inte förstå mattematiken bakom, det räcker med att man helt enkelt
placerar motivet nära bakgrunden annars kommer den att bli grå.

Läs gärna mer om vit bakgrund här!


Vit bakgrund med hjälp av solen mot en kyrkvägg 

Softbox 60x60cm och en vit reflektor precis bakom motivet

Fototips - Hur tar man porträttbilder med vit bakgrund?

Nuförtiden känns melerade studiobakgrunder i blått och brunt ganska så omodernt
men däremot har enfärgade bakgrunder, svarta eller vita, blivit mycket populära.

Men hur får man då bakgrunden så där vackert lysande vit?
Kameran vill inte alls att bakgrunden ska bli vit, 
den är programmerad att eftersträva en exponering som gör den 18% grå.
Det finns så klart flera olika sätt men här är ett enkelt.

Du behöver:
1st kamera med möjlighet till manuell exponering
2st blixtar på strativ
En vit bakgrund, t.ex. ett vitt lakan 
Någon eller något att fotografera

Du behöver även något sätt att styra blixtarna med från kameran t.ex. en IR-sändare
men många moderna kameror idag kan styra externa blixtar trådlöst enbart 
med hjälp av den inbyggda "pop-up blixten".  

Placera den ena blixten så att den belyser bakgrunden och den andra så att den belyser motivet.
Ska du fotografera en person kan du t.ex. 
gömma blixten bakom den du fotograferar, vänd mot bakgrunden.
Här är det viktigt att du ger bakgrunden mer ljus än motivet så att du får den riktigt vit, 
ungefär 2 exponeringssteg ljusare än motivet och att du har lite avstånd mellan motiv och bakgrund så att inte för mycket ljus spiller över på motivet.
I och med att det är ljuset som gör bakgrunden vit så spelar det egentligen ingen roll vad du har för bakgrund, om det finns små veck eller rynkor på den, det tar blixten hand om och "bränner ut".

När man redigerar bilderna kan man använda en "overlay" som visar "hot & cold" områden
för att kolla så att man fått bakgrunden helt vit.
Skulle man behöva justera exponeringen så kan man göra det med "nivåjustering"
och då helst bara på bakgrunden så att man inte överexponerar motivet.



Färdig bild

Knölsvan (Mute Swan)

Gick upp tidigt i söndags och gick ut och spanade på våren på jakt efter svanar.
Ibland händer det att man kommer hem med bilderna man hade i huvudet i kameran.
Det är inte ofta men ibland så.

Jag tycker att Knölsvanens namn är så mycket mer poetiskt på engelska, Mute Swan.
Så heter den för att man trodde att knölsvanen var stum, till skillnad från Sångsvanen (Trumpeter Swan), och bara sjöng just innan den skulle dö, där av uttrycket "svanesång".
Mycket vackrare än Knölsvan...