Fototips: Fotografera konserter med blixt

Jag fick en fråga via bloggen från en tjej som hade fått i uppdrag att fotografera en konsert och undrade på om hur man kan använda blixt och ändå fånga det färgrika scenljuset i bilderna och samtidigt inte få ett för skarpt blixtljus. 
Jag använder sällan blixt när jag fotograferar konserter om inte scenen är dåligt ljussatt så ljuset inte faller där jag vill ha det men jag tänkte att jag skulle dela vad jag svarade henne i alla fall.




Vilken kamera bör man välja?
För att kunna fotografera när det är mörkt som det ofta är på konserter bör man använda en kamera med fullformat-sensor som t.ex. Canon 5D Mark III eller Nikon D600 Dessa kameror har betydligt bättre prestanda och ger bättre bildkvalitet i sådana förhållanden jämfört med kameror med mindre sensor som APS-C eller Micro 4/3. 

Balansera blixten med det befintliga ljuset  
För att fånga det färgrika ljuset från scenbelysningen behöver man balansera det med blixtljuset från kameran och det gör man genom att använda en relativt lång slutartid och en relativt hög ISO-inställning som reglerar kamerans ljuskänslighet. 
Tack vare att blixten fryser rörelsen hos den man fotograferar så kan man låta slutaren vara öppen längre än man annars skulle ha kunnat göra.

Använd AV-läget/A-läget (bländarprioritet) och ställer in ISO-värdet beroende på hur starkt scenljuset är och hur mycket brus man kan leva med i bilderna.
Om man fotograferar med kamerans "Autoläge" när man använder blixt kommer kameran att använda blixten som huvudljuskälla och ställa in en för snabb slutartid vilket gör att allt blir mörkt förutom det som blixten belyser. 
I A-läget kommer kameran automatiskt att använda blixten som "fill flash" och ställa in slutartiden så att du får med det befintliga ljuset.
Scenbelysning skiftar ofta snabbt i färg, riktning och styrka och därför är A-läget bättre än manuell exponering eftersom kameran då automatiskt korrigerar slutartiden efter det befintliga ljuset för ögonblicket. 

Mjuka upp blixtljuset
Det vanligaste tricket för att undvika "blixt-effekten" är att man vrider blixthuvudet så att man studsar ljuset not en ljus vägg eller ett tak men det går sällan att göra i konsertlokaler.
För att komma runt det kan ett sätt vara att rikta blixthuvudet rakt upp och sätta en vit pappbit, lika bred som blixten, som sticker upp ca. 10cm på baksidan av den som ett så kallat "bounce card" som reflekterar bara en del av ljuset framåt mot motivet.
Om inte detta fungerar är nog enda alternativet att rikta blixten rakt mot motivet men då kan man gärna skruva ner blixtstyrkan med hjälp av blixt-exponeringskompensationen till -1 för att dämpa "blixt-effekten".
 
Bonus
Tänk också på att försöka komma så nära scenen som möjligt, annars kommer du inte ha någon användning av blixten eftersom ljuset från den har en begränsad räckvidd.

Några konsertbilder:

Veckans Fototips #52 - Event-belysning

Om man ska fotografera ett "event", något som händer på en bestämd plats, t.ex. 
dans på ett bröllop, presentöppning eller liknande så är det ofta ganska låg belysning.
För att inte behöva trycka upp ISO-talet för mycket, få ett bättre definierat ljus och på så sätt öka bildkvaliteten kan man behöva tillföra lite ljus i form av blixtar.

Ett sätt att göra det på som jag gillar är att placera 2st blixtar i motsatta hörn
som man styr trådlöst från kameran, t.ex. med en Canon ST-E2.
Det gör att nästan var man än befinner sig och i vilken riktning man tar bilder i  
så har man key-light + fill-light eller key-light + rim-light.
Genom att sätta i blixtarna i olika grupper (A och B) 
så att man kan justera ljuset så man får det som man vill ha det. 
Här ger Canon ST-E2 en fördel eftersom man snabbt kan ställa in "Flash Ratio"
fram och tillbaka mellan blixtarna och få det resultat man vill ha.
Om det finns ett vitt tak som inte är för högt som man kan studsa blixtljuset emot 
så är det en möjlighet och ger ett ljus som ofta känns väldigt naturligt 
eftersom vi är vana att se ljus från taklampor.
Annars kan man behöva använda softboxar eller paraplyn som gör kvaliteten på ljuset lite mjukare.
"Blixt-gels" (färgfilter) CTO ½ eller Full CTO kan också vara bra att använda 
för att blanda blixt ljuset med det befintliga ljuset på ett bättre sätt. 


Bebisporträtt, barnvälsignelse/dop

Nu i helgen hade vi barnvälsignelse för Noah så jag tog några porträttbilder.
Storasyster hjälpte till och var en jätteduktig fotoassistent!






När man fotograferar barn måste man ofta jobba snabbt 
och få de bilder man vill ha innan tålamodet tar slut.

När jag fotograferar porträtt med blixt inomhus använder jag manuell exponering på kameran för att ha full kontroll över slutartiden så att jag kan utesluta det befintliga ljustet och undviker kameraskak och rörelseoskärpa. Däremot använder jag oftast TTL-automatik på blixtarna eftersom det går snabbt och man kan flytta blixtar för att anpassa ljuset utan att behöva ändra inställningar på blixtarna manuellt. Men när man jobbar snabbt kan det ju hända att man missar nån exponering p.g.a. att kameran läser av motivet fel och man har inte ställt in korrekt kompensering.  
Är det dessutom barn eller bebisar man fotograferar så är det inte bra att justera och be dem att få ta om bilden. Då är det en stor fördel att använda RAW-filer så att man kan justera exponeringen i efterhand utan att reducera bildkvaliteten. Tänk på att använda ett så lågt ISO-tal som möjligt för att få en bildfil med bra kvalitet och ett stort dynamiskt omfång. 

ISO100    f/2.2   1/200

Tekniktips #40 - Com Trig TL680

Om man fotograferar med blixt så är tips nr.1 att ta blixten av kameran för att få ett så bra och naturligt resultat som möjligt.
Hur gör man det då? Många kameror har idag sändare i den inbyggda blixten så att man kan styra en extern blixt utan andra tillbehör. Detta fungerar inomhus och om det är fri sikt mellan kamera och blixt. Problemet med detta är att det inte fungerar så bra utomhus eftersom det bara fungerar upp till 1/200 sekund och överföringen sker via IR så signalen fungerar inte i solen. Om man vill kunna styra blixten över längre sträckor, i dolda lägen, vid  snabbare slutartider eller i solljus så behöver man en annan lösning och det finns egentligen bara en väg att gå, radiosändare.

Det finns en uppsjö av olika radiosändare i olika prisklasser och det man ofta får betala mer för är om man vill ha inbyggd TTL, dvs. att exponeringsinformation överförs mellan kamera och blixt.
Kaffebrus, som jag redan har tipsat om flera gånger har fått in en ny modell av TTL-radiotriggers till ett väldigt bra pris jämfört med t.ex. Pocket Wizard som länge varit marknadsledande.

Com Trig TL680 
Jag har använt de här sändarna i en månad och gjort en mängd porträttfotograferingar med dem.
De har fungerat fantastiskt bra och inte missat en enda exponering.
Enkla att använda och man kan köra 3 olika kanaler och 3 olika grupper samtidigt.

Mer info finns på kaffebrus.com

Pris: 1179:- inkl. moms

Länkar: 
http://www.kaffebrus.com/radiokit-med-ttl-for-canon-2217.html
http://martinhugne.blogspot.se/2013/03/fotografera-med-blixt-vad-ar-e-ttl.html

Veckans Fototips #25 - Kreativ Exponering

Exponering innebär den tid som bildsensorn eller filmen är exponerad för ljus innan slutaren stänger sig igen. Ju längre exponeringstiden är desto mer ljus hinner komma in i kameran och desto ljusare blir bilden. I kameran sitter en inbyggd ljusmätare som avgör hur länge slutaren behöver vara öppen för att bilden ska motsvara verkligheten så bra som möjligt. I de flesta moderna kameror mäts ljuset genom objektivet, så kallad TTL-mötning (Trough the lens) till skillnad från gamla kameror som hade en mätare på utsidan. Men hur bra nya kameror blir så kan de bara gissa vad man tar bilder av och kameran vet inte hur du vill att bilden ska se ut.
En sak man kan göra för att ta kontroll över hur kameran avbildar verkligheten på ett mer kreativt sätt är att använda exponeringskompensation. Med hjälp av detta kan man göra det man fotograferar mörkare eller ljusare i verkligheten för att tar bort lite av realismen och få det att se ut som att bilden är tagen vid en annan tid på dygnet än vet verkligen var.
Om man t.ex. tar en bild av en vacker solnedgång och vill ha fylliga färger och dramatiska siluetter i förgrunden så kan man behöva vrida ner exponeringskompensationen ett eller ett par steg.
Om man i tillägg använder en blixt så kan man t.ex. göra bakgrunden mörk och motivet ljust så att det framstår tydligt.