10st tips för Makro-fotografering del2 (nr11-20)

10st tips för Makro-fotografering som jag skrev för drygt ett år sedan är några av mina mest lästa fototips här på bloggen så jag tänkte bygga på med några fler.
På våren och försommaren när allt blommar och insekterna börjar krypa fram är som gjort för makrofotografering och man vill krypa nära för att lyfta fram de små sakerna.

Om du inte har läst tips nr1-10 ännu så kan du göra det här.

Håll till godo!




11. Använd en bakgrund
För att få en "lugn" bakgrund som gör att all fokus går till ditt motiv kan det vara en bra idé att använda en medhavd bakgrund av något slag. Det kan t.ex. vara en grön bit tyg eller liknande.
Men man kan också ta en helt ur fokus bild på något i lämplig färg, gräs t.ex. och skriva ut det på ett matt papper som man sedan tar med och placerar bakom motivet.

12. "Focus stacking"  
Om du tar bilder på extremt nära håll och har svårt att få tillräckligt mycket av motivet i fokus så kan en funktion i Photosop som "Focus Stacking" var användbart.
Detta innebär att man tar en serie bilder med skärpan inställd på olika delar av motivet, på olika avstånd från kameran och lägger sedan ihop dem i datorn för att skapa en bild där hela motivet är skarpt.

13. Defusor/Reflektor
För att få ett bättre resultat när man fotograferar makro är det bar att kunna kontollera ljuset.
Et litet reflektor och "defusor" kit är ett bra tillbehör att ha i kameraväskan.
Om det är för mörkt kan man reflektera lite mera ljus på motivet eller om solljuset/blixtljuset är skarpt kam man mjuka upp det genom att hålla den halv-transparenta kärnan i reflektorn mellan solen och motivet för att skugga det en aning och få lite mjukare kontraster.

14. DOF preview (Depth of Field Preview)
När man komponerar sin bild och ska bestämma sig för vilken bländare man ska ställa in för att få ett lagom stort skärpedjup är det praktiskt att kunna se hur stort det blir redan innan man tar bilden.
Systemkameror har en knapp för detta som oftast sitter på sidan av objektivfästet.
När man trycker på knappen ställer kameran i bländarbladen så att man ser exakt hur bilden kommer att se ut på förhand. Detta syns tydligast om man använder Live View på kamerans LCD-skärm.

15. Vinkelsökare
Om det är ljust ute eller om man bara föredrar att komponera sina bilder genom sökaren men inte vill kravla på magen när man fotograferar så kan en "Vinkelsökare" vara lösningen.
En vinkelsökare är ett L-format tillbehör som fästs på sökaren och fungerar ungefär som ett upp och nervänt periskop som gör att du kan se in i sökaren i 90° vinkel.

16. Manuell fokusering
För att få ultimat kontroll över var kameran fokuserar på stillastående motiv så är manuell fokusering rätt väg att gå. Som med det mesta så innebär "Manuell" bäst kontroll.

17. Flytta INTE kameran
Oavsett om du fokuserar manuellt eller om du använder auto-fokus eller fokuserar manuellt så fungerar INTE "focus and re-compose" tekniken som man så ofta använder när man fotograferar så nära motivet och objetivets närgräns som man gör när man fotograferar makrobilder. Minsta rörelse kommer att göra att det man vill ha i fokus hamnar ur fokus. När man ställt in skärpan måsta kameran förbli i den positionen så bilden måste vara komponerad när man ställer in skärpan.

18. Teleobjektiv
Ett objektiv med lång brännvidd kan ibland vara ett bra alternativ för att fotografera makro även om närgränsen kan vara uppåt 1,5m. En lång brännvidd har en stor förstoringseffekt vilket föra att du kan fotografera t.ex. fjärilar som lätt skräms bort om man kommer för nära. 
Dessutom ger en lång brännvidd ett kort skärpedjup vilket gör att bakgrunden blir helt ur fokus och motivet framstår tydligt utan störande element i bakgrunden. 

19. Avbildningsförhållande 
Ofta när man pratar om makro så stöter man på ordet "avbildningsförhållande" och siffror som 1:1.
1:1 innebär att man kan avbilda något i verlkig storlek. Om ett föremål är 2cm i verkligheten så kommer det att avbildas 2cm stort på bildsensorn eller filmen.
T.ex. om man fotograferar ett mynt så är avbildningen av det på negativet eller sensorn exakt lika stor som om man (hypotetiskt) skulle lägga myntet direkt på negativremsan.
Ett objektiv med avbildningsförhållandet 1:2 innebär att man kan avbilda föremål i hälften av naturlig storlek. Något som är 2cm avbildas alltså 1cm långt. Man kan tänka det som 1 delat med 2 (1/2=0,5).

20. APS-C eller Micro 4/3 
Det finns många fördelar med att använda en kamera med så kallad fullformat-sensor (småbildsformat 35mm). Men för makro-fotografering är faktiskt en kamera med en mindre sensor att föredra. 
Dels ger en mindre sensor en förstoringseffekt som gör att man upplever objektivets brännvidd som längre än den verkligen är. T.ex. APS-C sensor med en förstoringsfaktor på 1,6x gör att ett 100mm objektiv upplevs som 160mm med en fullformat-sensor. En så kallad Micro 4/3 sensor som är ännu mindre har en förstoringsfaktor på 2x vilket gör att ett 100mm objektiv motsvarar ett 200mm objektiv på en kamera med fullformatsensor. Detta innebär att man kan avbilda motivet större med en mindre sensor och samma objektiv. Den andra fördelen är att man men en mindre sensor får ett större skärpedjup vilket gör att man kan fotografera med större bländare och släppa in mer ljus. Detta gör i sin tur att man kan fotografera med kortare slutartider och lägre ISO-tal vilket ger skarpare bilder med bättre bildkvalitet.

Länk:

Fredagens Fantastiska Fotograf #21 - Thomas Marent

Thomas Marent är en naturfotograf från Schweiz som har specialiserat sig på att fotografera djur och natur i regnskogar runt om i världen.
Jag fick hans första bok "Regnskog" (2006) i julklapp och jag tycker jätte mycket om den. Boken innehåller ett brett spektra av bilder från regnskogen och förmedlar verkligen en känsla av att vara på plats. "Regnskog" har översatts till 15 olika språk, vilket vill säga en hel del för en fotobok.
Thomas har även gett ut flera andra böcker som är mer specialiserade på en särskild typ av djur.

Länk: 
http://www.thomasmarent.com/home/

10st tips för Sekvensfotografering

Ibland behöver man ta flera bilder i snabb följd, så kallad "sekvenstagning" om man t.ex. fotograferar sport.
Olika kameror har olika stor kapacitet för hur många bilder de kan ta per sekund. De flesta systemkameror idag har en kapacitet på ca. 4-5bilder/sekund men mer specialiserade kameror i den högre klassen kan ta ända upp till 12bilder. Det har även kommit mindre spegellösa kameror med otroligt snabb sekvenstagning på upp till 10bilder/sekund tack vare att man inte har någon spegel som behöver flyttas ur vägen för varje bild.

Här kommer 10st tips för lyckad sekvensfotografering.


  1. AI-Servo Om du använder en Canon-kamera finns en autofokusfunktion som heter AI-Servo.
    AI står för "Artificiell Intelligens" och innebär att kameran beräknar hur fort och i vilken riktning som motivet rör sig för att kunna hålla fokus på det.
    Motsvarande funktion hos andra kameratillverkare benämns ofta "Continous Focusing" eller "Focus Tracking" och innebär det samma. Med den inställningen kommer kameran att fortsätta att justera fokuseringen på motivet även när det rör sig så länge du håller avtryckeren nedtryckt till hälften och har minst en aktiverad autofokuspunkt på motivet.
     
  2. Bildstabilisering När man fotograferar sekvenser av rörliga motiv innebär det ofta att man måste röra kameran för att följa motivet. Då är det viktigt att man har ett objektiv med bildstabilisering.
    På Canons objektiv heter den här funktionen IS (Image Stabilisation) och på Nikons Nikkor objektiv heter funktionen VR (Vibration Reduction). Bildstabilisering innebär att en liten motor i objektivet arbetar med linserna i motsatt riktining till eventuella skakningar och håller dem i stabil position.Detta motverkar att man får suddiga bilder p.g.a. kameraskakningar. Särskilt viktigt på långa objektiv eftersom risken för skakningsoskärpa ökar ju längre brännvidd objektivet har.
    Teleobjektiv har ofta olika stabiliseringslägen (1 och 2) som hjälper kameran att vet vilka hur den ska arbeta. I läge ett känner kameran av helt automatiskt i vilken riktning du rör den och gör oftast ett bra jobb. Men om du fotograferar sport eller fåglar i flykt där du panorerar horisontellt med kameran kan du använda läge 2 vilket gör att koncentrerar sig på den riktningen och prioriterar bort annat.
     
  3. Inre cirkeln eller centerpunkten
     För att kameran inte ska tappa fokus på motivet och fokusera på något annat som råkar passera förbi någon av autofokus-punkterna så är det bra om man inte har alla punkterna aktiverade.
    Endera kan man använda bara den mittersta fokuspunkten eller om din kamera har den funktionen kan man använda en grupp av punkter på lämplig plats i sökaren för att lättare kunna hålla autofokusen på motivet.
     
  4. Snabba minneskort Alla kameror har en maxgräns för hur många bilder man kan ta i en sekvens innan kameran behöver tömma arbetsminnet. Hur många bilder man kan ta beror på kameramodell.
    Men för att kameran ska kunna tömma sitt arbetsminne snabbt krävs ett minneskort med snabb överföringshastighet. Försök att använda ett minneskort betecknat med 300X eller åtminstone 45mb/sek.
     
  5. JPEG/RAW
     För att få så mycket bildinformation som möjligt att jobba med så är det bra att välja att fotografera i RAW-format men om man behöver ta många bilder i snabb följd kan det vara bättre att välja JPEG-format. JPEG-filerna tar betydligt mindre plats i kamerans arbetsminne och gör att man kan ta fler bilder i följd innan minnet måste tömmas. Dessutom går de mindre filerna snabbare att föra över till minneskortet.
     
  6. Lagom snabb slutartid Ställ in kameran i förväg så att du får lagom lång slutartid beroende på om du vill frysa motivet eller om man vill ha lite rörelseoskärpa i bilden för att förmedla rörelse och aktion.
     
  7. Korta sekvenser
     Det bästa resultatet får man ofta genom att fotografera i korta sekvenser på 3-6st bilder åt gången hellre än "the machine gun approach" och ta så många bilder som möjligt vilket också kan göra att kamerans arbetsminne kan fyllas upp och man tvingas att vänta på att minnes töms och riskerar att missa något som händer.
     
  8. Back button focus
     Det här är en "custom function" inställning som gör att man flyttar fokuseringskontrollen från "avtryckarknappen" till en av knapparna på baksidan av kameran.
    Detta gör att man kan fortsätta att fokusera på motivet kontinuerligt och trycka ner avtryckaren för att ta bilder när tillfället är det rätta och kameran fortsätter att fokusera när man släpper avtryckaren så länge man håller tummen på fokusknappen.
    Funktionen lanserades först av Canon men finns dag hos de flesta tillverkarna.
    Läs mer om Back Button Focus här!
     
  9. Stadigt grepp För att försäkra sig om att man får skarpa bilder behöver man se till att man håller kameran i ett fast grepp för att undvika onödiga skakningar.
    Håll kameran stadigt med båda händerna, den ena runt greppet på högersidan och den andra under objektivet. Ta stöd mot pannan/ögonbrynet medan du tittar genom sökaren.
    Stå med fötterna med en bit i sär och luta dig lätt framåt not kameran.
     
  10. Med stativ 
     Att använda ett stativ ger skaprpare bilder oavsett i vilket sammanhang och en stabil plattform är en fördel även för fotografering i sekvenser. Detta är särskilt viktigt om du fotograferar med långa och tunga objektiv som t.ex. ett 500mm objektiv som man inte kan handhålla med någon större framgång. När man fotograferar på ett stativ kan man gärna lägga vänsterhanden på ovansidan av objektivet, speciellt med teleobjektiv. Genom att trycka kameran nedåt mot stativet ökar stabiliteten ytterligare. Om man vill kunna panorera med kameran är det bra om man använder ett stativhuvud som man kan ställa in så att det bara vrider sig horisontellt. Endera ett klassiskt trevägs-huvud eller ännu hellre ett kulledshuvud som man kan låsa så att man bara kan vrida horisontellt. 

Knölsvan (Mute Swan)

Gick upp tidigt i söndags och gick ut och spanade på våren på jakt efter svanar.
Ibland händer det att man kommer hem med bilderna man hade i huvudet i kameran.
Det är inte ofta men ibland så.

Jag tycker att Knölsvanens namn är så mycket mer poetiskt på engelska, Mute Swan.
Så heter den för att man trodde att knölsvanen var stum, till skillnad från Sångsvanen (Trumpeter Swan), och bara sjöng just innan den skulle dö, där av uttrycket "svanesång".
Mycket vackrare än Knölsvan...