Intervju: Fotograf Tommy Andersson, Karlstad


Jag fick syn på en av Tommy Anderssons bilder på Facebook. Det var en bild han tagit av bandet Vulkan. Jag gillade känslan och ljussättningen i bilden och frågade vem som tagit den. Efter att ha sett fler av Tommys bilder, som spänner över ett brett spektra av motiv och tekniker, på hans Facebooksida blev jag ännu mer imponerad och frågade honom om han kunde tänka sig att ställa upp på en kort intervju och berätta lite om sitt fotograferande här på bloggen. Det kunde han, så här kommer den!

Vem är Fotograf Tommy Andersson?
Ja vem är jag... En sportgalen 70-talist som älskar foto och fika.

Hur kom det sig att du blev fotograf?
Av en ren slump, jag fick min första kamera när jag konfirmerades och jag tyckte det var roligt att skapa och göra bilder. Sen sökte jag jobb som skolfotograf... Till min förvåning fick jag det. Där lärde jag mig mycket om porträttfotografering och bemötande av de som skall fotograferas. Även linjer, hållning, kelvin m.m. lärde man sig ända in i ryggraden. Sen har det fortsatt och aldrig avtagit.

Har du gått någon fotografisk utbildning?
Jag har gått den långa vägen, självlärd. Men har gått kurser hur man framkallar själv på fritidsgården. Sen de grunder man behövde för att jobba som skolfotograf. 
Sen har jag ju lärt mig av mina egna erfarenheter med, och blir bättre och bättre för varje år.

Vad fotograferar du helst?
Jag är en sportfreak, så det blir mycket sport. 
Men även en hel del porträtt samt djur och barnbilder. 
Skolfoto och studioblixtar har jag lagt på hyllan sedan länge.

Vad skulle du säga är din "stil" som fotograf?
Jag har min egna stil, vad det är för stil är nog upp till andra att säga.
Men jag kör inte de klassiska motiven/vinklarna eller reglerna de lär ut, 
så mycket kan man säga. 
Jag älskar det befintliga ljuset och dess utmaningar det ger, studiofoto är inte min grej... 
Så om jag har en stil så är det en "ambient" stil.

Vilka är dina tre favoritsaker i din kamerautrustning?
Canon 1DX, kamerahus
300mm f2.8 L, teleobjktiv
70-200 f2.8 L II, telezoom

Kan du tipsa om några fotografer som har inspirerat dig
Nä här är det dåligt, jag kör min egna stil...
Har faktiskt ingen större inspiratör på det sättet.
Jag tar in allt från alla och blandar det till inspiration av min stil av bilder.


Instagram: @tommyanderssonphoto eller @photographertommyandersson

Fredagens Fantastiska Fotograf #23 - Dave Black

Fredagens fotograf heter Dave Black och är en av världens absolut främsta sportfotografer. Han började sin karriär som tränare för ett gymnastiklag i USA  i slutet av 70-talet och tog bilder av dem. Det ena ledde till det andra och han han fick frågan om han ville fotografera OS i Los Angeles 1984.
Sedan dess har han fotograferat i stort sett alla sporter som finns men har haft god nytta av sin bakgrund som tränare och aktiv i gymnastik eftersom han kunnat rörelsemönstren och kunnat förutse var den aktive kommer att befinna sig i en sport som få fotografer är så hemmastadda med.
Dave har fotograferat för bl.a. Sports Illustrated och är känd förutom för sina actionbilder av sport också för sina porträtt av atleter inom olika sporter.
Han fick mycket uppmärksamhet under 90talet genom att han belyste hela arenor med kraftfulla blixtar under en tid då ISO (ASA) var begränsat till 1600 och man behövde mycket ljus för att frysa sportens snabba rörelser.

10st tips för Sekvensfotografering

Ibland behöver man ta flera bilder i snabb följd, så kallad "sekvenstagning" om man t.ex. fotograferar sport.
Olika kameror har olika stor kapacitet för hur många bilder de kan ta per sekund. De flesta systemkameror idag har en kapacitet på ca. 4-5bilder/sekund men mer specialiserade kameror i den högre klassen kan ta ända upp till 12bilder. Det har även kommit mindre spegellösa kameror med otroligt snabb sekvenstagning på upp till 10bilder/sekund tack vare att man inte har någon spegel som behöver flyttas ur vägen för varje bild.

Här kommer 10st tips för lyckad sekvensfotografering.


  1. AI-Servo Om du använder en Canon-kamera finns en autofokusfunktion som heter AI-Servo.
    AI står för "Artificiell Intelligens" och innebär att kameran beräknar hur fort och i vilken riktning som motivet rör sig för att kunna hålla fokus på det.
    Motsvarande funktion hos andra kameratillverkare benämns ofta "Continous Focusing" eller "Focus Tracking" och innebär det samma. Med den inställningen kommer kameran att fortsätta att justera fokuseringen på motivet även när det rör sig så länge du håller avtryckeren nedtryckt till hälften och har minst en aktiverad autofokuspunkt på motivet.
     
  2. Bildstabilisering När man fotograferar sekvenser av rörliga motiv innebär det ofta att man måste röra kameran för att följa motivet. Då är det viktigt att man har ett objektiv med bildstabilisering.
    På Canons objektiv heter den här funktionen IS (Image Stabilisation) och på Nikons Nikkor objektiv heter funktionen VR (Vibration Reduction). Bildstabilisering innebär att en liten motor i objektivet arbetar med linserna i motsatt riktining till eventuella skakningar och håller dem i stabil position.Detta motverkar att man får suddiga bilder p.g.a. kameraskakningar. Särskilt viktigt på långa objektiv eftersom risken för skakningsoskärpa ökar ju längre brännvidd objektivet har.
    Teleobjektiv har ofta olika stabiliseringslägen (1 och 2) som hjälper kameran att vet vilka hur den ska arbeta. I läge ett känner kameran av helt automatiskt i vilken riktning du rör den och gör oftast ett bra jobb. Men om du fotograferar sport eller fåglar i flykt där du panorerar horisontellt med kameran kan du använda läge 2 vilket gör att koncentrerar sig på den riktningen och prioriterar bort annat.
     
  3. Inre cirkeln eller centerpunkten
     För att kameran inte ska tappa fokus på motivet och fokusera på något annat som råkar passera förbi någon av autofokus-punkterna så är det bra om man inte har alla punkterna aktiverade.
    Endera kan man använda bara den mittersta fokuspunkten eller om din kamera har den funktionen kan man använda en grupp av punkter på lämplig plats i sökaren för att lättare kunna hålla autofokusen på motivet.
     
  4. Snabba minneskort Alla kameror har en maxgräns för hur många bilder man kan ta i en sekvens innan kameran behöver tömma arbetsminnet. Hur många bilder man kan ta beror på kameramodell.
    Men för att kameran ska kunna tömma sitt arbetsminne snabbt krävs ett minneskort med snabb överföringshastighet. Försök att använda ett minneskort betecknat med 300X eller åtminstone 45mb/sek.
     
  5. JPEG/RAW
     För att få så mycket bildinformation som möjligt att jobba med så är det bra att välja att fotografera i RAW-format men om man behöver ta många bilder i snabb följd kan det vara bättre att välja JPEG-format. JPEG-filerna tar betydligt mindre plats i kamerans arbetsminne och gör att man kan ta fler bilder i följd innan minnet måste tömmas. Dessutom går de mindre filerna snabbare att föra över till minneskortet.
     
  6. Lagom snabb slutartid Ställ in kameran i förväg så att du får lagom lång slutartid beroende på om du vill frysa motivet eller om man vill ha lite rörelseoskärpa i bilden för att förmedla rörelse och aktion.
     
  7. Korta sekvenser
     Det bästa resultatet får man ofta genom att fotografera i korta sekvenser på 3-6st bilder åt gången hellre än "the machine gun approach" och ta så många bilder som möjligt vilket också kan göra att kamerans arbetsminne kan fyllas upp och man tvingas att vänta på att minnes töms och riskerar att missa något som händer.
     
  8. Back button focus
     Det här är en "custom function" inställning som gör att man flyttar fokuseringskontrollen från "avtryckarknappen" till en av knapparna på baksidan av kameran.
    Detta gör att man kan fortsätta att fokusera på motivet kontinuerligt och trycka ner avtryckaren för att ta bilder när tillfället är det rätta och kameran fortsätter att fokusera när man släpper avtryckaren så länge man håller tummen på fokusknappen.
    Funktionen lanserades först av Canon men finns dag hos de flesta tillverkarna.
    Läs mer om Back Button Focus här!
     
  9. Stadigt grepp För att försäkra sig om att man får skarpa bilder behöver man se till att man håller kameran i ett fast grepp för att undvika onödiga skakningar.
    Håll kameran stadigt med båda händerna, den ena runt greppet på högersidan och den andra under objektivet. Ta stöd mot pannan/ögonbrynet medan du tittar genom sökaren.
    Stå med fötterna med en bit i sär och luta dig lätt framåt not kameran.
     
  10. Med stativ 
     Att använda ett stativ ger skaprpare bilder oavsett i vilket sammanhang och en stabil plattform är en fördel även för fotografering i sekvenser. Detta är särskilt viktigt om du fotograferar med långa och tunga objektiv som t.ex. ett 500mm objektiv som man inte kan handhålla med någon större framgång. När man fotograferar på ett stativ kan man gärna lägga vänsterhanden på ovansidan av objektivet, speciellt med teleobjektiv. Genom att trycka kameran nedåt mot stativet ökar stabiliteten ytterligare. Om man vill kunna panorera med kameran är det bra om man använder ett stativhuvud som man kan ställa in så att det bara vrider sig horisontellt. Endera ett klassiskt trevägs-huvud eller ännu hellre ett kulledshuvud som man kan låsa så att man bara kan vrida horisontellt. 

Tekniktisdag #11 - GoPro Hero 3

GoPro har på senare år blivit en favorit hos actionsportare, dykare eller filmskapare som vill ha bilder från vinklar där det annars kan vara svårt (eller dyrt) att placera en kamera.
GoPro-kameror är små och tåliga kameror som är tänkta att placeras i stort sett överallt. Kameran levereras med ett ytterhölje av genomskinlig plast som har gummitätningar i fogarna vilket gör att det är vattentätt ner till 60m djup.
Den senaste modellen av GoPro-kameror finns i tre olika modeller med lite olika prestanda och prislapp,White Edition, Silver Edition och Black Edition. En av nyheterna i GoPro Hero 3 är att kameran har inbygd Wifi och kan styras via en Wifi-fjärrkontroll eller direkt från din iPhone där du också kan se det kameran ser.
Ett perfekt komplement till din kamerautrustning om du gillar film, action eller timelapse.

Länk: http://gopro.com/hd-hero3-cameras

Pris: 
White Edition 2389:-
Silver Edition 2979:-
Black Edition 3850:-
(Scandinavian Photo)

White Edition 
KEY CAMERA SPECS
  • 1080p30 / 960p30 / 720p60fps
  • 5MP / 3 fps Burst
  • Wi-Fi Built-In
  • Wi-Fi Remote + App Compatible


    Silver Edition

    KEY CAMERA SPECS

    • 1080p30 / 960p48 / 720p60fps
    • 11MP / 10 fps Burst
    • Wi-Fi Built-In
    • Wi-Fi Remote + App Compatible

      Black Edition

      KEY CAMERA SPECS

      • 1080p60 / 720p120 / 1440p48 /
        4kp15 / 2.7kp30 / WVGA-240fps
      • 12MP / 30 fps Burst
      • Wi-Fi Built-In
      • Wi-Fi Remote Included
      • GoPro App Compatible
      • Pro Low-Light Performance