Canon 430EX III RT

430EX III RT + ST-E3

Som bekant så gillar jag att plåta med så kallade "Speedlites", dvs. kamerablixtar. De är små och kan placeras i stort sett var som helst, relativt kraftfulla, man har möjlighet att använda ETTL och nästan ännu viktigare High Speed Sync, vilket innebär att man kan fotografera med blixt även med snabba slutartider vilket är nödvändigt utomhus på sommaren när man använder stora bländaröppningar

Jag har bl.a. använt Canons 430EX II tidigare tillsammans med IR-triggern ST-E2 när jag fotograferat inomhus och olika radio-triggers när jag varit utomhus eftersom solljuset dränker det infraröda ljuset och ger väldigt dålig kontakt mellan sändare och blixt. 2012 kom Canon ut med 600EX RT som var deras första blixt med inbyggd radiokommunikation men och under 2016 kom man äntligen ut med en uppdaterad version av sin 430EX-serie med radiosändare. Jämfört med 600-serien så är 430-blixtarna betydligt mer prisvärda eftersom som kostar mindre än hälften så mycket men levererar bara ⅔-exponeringssteg mindre ljus. Till skillnad från föregångaren som bara kunde användas som optisk slavblixt så kan den 430EX III även användas som sändare och kontrollera andra blixtar när man har den på kameran. Förra veckan fick jag hem ett gäng Canon 430EX III RT tillsammans med en ST-E3 och än så länge är jag väldigt positiv.

  1. Kontrollerna
    På den nya modellen har man tagit bort en rad med knappar som fanns på 430EX II vilket medfört att man har kunnat göra den ännu mindre men med samma kraft. Istället har man utrustat 430EX III med ett "klickhjul" med de vanligaste funktionerna + ett nytt översiktligt meny-system som gör det väldigt snabbt att stalla in blixten jämfört med tidigare då man var tvungen att hålla in knappar, vänta osv. En annan lite men välkommen förändring är strömbrytaren som gått från att vara ett skjutreglage till ett vred vilket gör att blixten inte slås på och slösar batteri i onödan när man lägger ner den i fodralet.
     
  2. Medföljande CTO-filter och bouncer
    Jag använder färgfiler på blixtarna en hel del och då oftast CTO-filter för att göra blixtljuset varmare och gulare, få det att blanda med det befintliga ljuset eller simulera solnedgångsljus. Dessutom fick man men en bouncer som är kanon för att mjuka upp ljuset.
     
  3. ST-E3
    Tack vare att kommunikationen till blixten sker med radio istället för infrarött ljus så ger det betydligt större möjligheter än man haft tidigare. Man kan ställa om till att kontrollera grupper av blixtar, ställa om från ETTL till manuell blixt inställning mm direkt från sändaren på kameran. Fantastiskt när man är mitt i en plåtning och det behöver gå undan.
     
  4. IR
    430EX III RT har inte bara radiosändare utan även IR-mottagare så att man kan använda dem tillsammans med äldre utrustning och har man som jag en del gamla blixtar liggandes så kan man skapa riktigt häftiga ljusinstallationer när man kör koncept-plåtningar.
     
  5. Bounce card
    På canon 580-serie och 600-serie av blixtar så finns ett litet bounce card inbyggt i blixthuvudet. Ett vitt plast-kort som man kan dra upp för att reflektera lite av ljuset framåt nära man har blixthuvudet riktat uppåt. Det har jag saknat på 430EX II när man plåtar event t.ex. så det kommer jag definitivt att använda med de nya blixtarna. 
Speedlite självporträtt-30.jpg

Träningsreportage för Tidningen Amelia

För ett tag sedan plåtade jag ett reportage om träning hemma med hjälp av appar med en tjej och hennes härliga grabbar i Mangskog norr om Arvika för tidningen Amelia.
Nu i senaste numret (12/2017) publicerades det. 
Jätteroligt samarbete och kul att plåta reportage!

Här är några bilder från plåtningen! :)

Klicka på någon av bilderna för att öppna upp dem som ett bildspel.

Måla mammas mage

Storasyster ville så gärna måla mammas mage som hon hade sett andra göra
så vi letade upp vattenfärg och penslar, sen var det bara att sätta igång.

Såhär blev det, en buss var det visst mamma skulle ha på magen. :)
Signerat storasyster Minja. <3

Jag filmade lite när konstverket växte fram, klippte ihop det
och satte lite snabbt komponerad musik till.


Canon 5D Mark 4 + 24-105mm II och 50mm f/1,4