Bebisporträtt, barnvälsignelse/dop

Nu i helgen hade vi barnvälsignelse för Noah så jag tog några porträttbilder.
Storasyster hjälpte till och var en jätteduktig fotoassistent!






När man fotograferar barn måste man ofta jobba snabbt 
och få de bilder man vill ha innan tålamodet tar slut.

När jag fotograferar porträtt med blixt inomhus använder jag manuell exponering på kameran för att ha full kontroll över slutartiden så att jag kan utesluta det befintliga ljustet och undviker kameraskak och rörelseoskärpa. Däremot använder jag oftast TTL-automatik på blixtarna eftersom det går snabbt och man kan flytta blixtar för att anpassa ljuset utan att behöva ändra inställningar på blixtarna manuellt. Men när man jobbar snabbt kan det ju hända att man missar nån exponering p.g.a. att kameran läser av motivet fel och man har inte ställt in korrekt kompensering.  
Är det dessutom barn eller bebisar man fotograferar så är det inte bra att justera och be dem att få ta om bilden. Då är det en stor fördel att använda RAW-filer så att man kan justera exponeringen i efterhand utan att reducera bildkvaliteten. Tänk på att använda ett så lågt ISO-tal som möjligt för att få en bildfil med bra kvalitet och ett stort dynamiskt omfång. 

ISO100    f/2.2   1/200

Fotografera med Blixt: Vad är TTL?

TTL är en förkortning som använd i samband med blixtfotografering med moderna kamerablixtar. TTL står för "Trough The Lens" och innebär att exponeringen och vilken styrka blixten behöver ha mäts genom kamerans lins. Canon kallar sitt system för E-TTL vilket betyder "Evaluative Trough The Lens"och Nikon kallar sitt system för I-TTL som betyder "Intelligent Trough The Lens". 
De båda systemen fungerar dock i stort sett identiskt.
När man trycker ner slutarknappen/avtryckaren skickar blixten ut en kort liten för-blixt (pre-flash) som kameran mäter innan den skickar ut den riktiga blixten och tar bilden. Tidigare användes ibland en fotocell på blixten som mätte ljuset eller en helt manuell blixt där man ställde in blixtens styrka direkt på blixten.

TTL-tekniken gör det mycket enkelt att använda blixt när man fotograferar oavsett vilka ljusförhållanden man fotograferar i utan att behöva tänka på ledtal osv.
Nackdelen kan vara att blixtstyrkan beräknas på nytt för varje bild man tar vilket gör att exponeringarna inte blir helt identiska om man tar flera av samma motiv under samma förhållanden, t.ex. i en studio.
Då kan det vara bättre att ställa om blixten till Manuell och ställa in blixtintensiteten själv så att den ger lika mycket ljus varje gång.

M-läget (Manuell exponering)

M-läget på kamerans inställningsratt står för "Manuell Exponering" och innebär att du själv kontrollerar de tre aspekterna som styr exponeringen ISOBländaröppningSlutartid utan att kameran lägger sig i det alls vilket är en av fördelarna med att använda en systemkamera jämfört med en enklare kompaktkamera. Kanske inget att rekommendera om man är helt novis när det gäller fotografering men ju mer man lär sig desto mer inser man fördelarna med att kunna kontrollera kameran helt och hållet själv och styra hur bilder blir. Till sin hjälp har man en exponeringsmätare inne i sökaren där en markör visar om bilden kommer att bli över- eller underexponerad utifrån vad kamerans bedömning.
Men när man lärt känna sin kamera så får man en ganska så bra känsla för hur bilderna blir vid olika inställningar och ljusförhållanden. De som är riktiga "hard core" fotografer och sätter en ära i att kunna kontrollera sin kamera så finns naturligtvis inget annat än manuell exponering och det finns ett citat om detta.

"Friends don't let friends use Aperture Priority Mode"

Av-läget eller Aperture Priority Mode (Bländarprioritering) där kameran bara kontrollerar slutartiden är annars den vanligaste inställningen som professionella och semi-professionella fotografer använder.
Det är oftast snabbare om man fotograferar flyktiga motiv, som fåglar eller människor på stan.
Men manuell exponering har sina fördelar t.ex. för att slippa trixa med exponeringskompensation, om man ställt in exponeringen efter ett motiv som rör sig mellan olika bakgrunder eller som tar bilder med blixt och vill kontrollera hur mycket av den befintliga belysningen i rummet som man får med i bilden.