Fototips: Joby Gorillapod för barnporträtt

På den amerikanska marknaden finns flera olika tillbehör för att fotografera barn.
Daisy Grip är t.ex. en hållare som man placerar i blixtskon och där man kan placera en smartphone eller en leksak för att försöka behålla barnets intresse.
Problemet med Daisy Grip är att man behöver blixtskon för blixtsändare och även om man använder den otympliga "Dasy Grips Bracket" så hamnar ändå grejen mitt framför blixtskon vilket kan bli problem om man använder en IR-sändare som Canon ST-E2 för att styra sina blixtar.

Ett annat kul tillbehör är Shutter Huggers som är gosedjur man kan sätta runt kamerans objektv, 
men även här är problemet att huvudet på gosedjuret hamnar framför blixtskon på kameran.

Även om man kan beställa ganska enkelt från USA så hade jag en annan idé.
Joby Gorillapod är små flexibla kamerastativ som finns i flera olika storlekar.
Originalstorleken är tänkt för små kompaktkameror och kostar ca. 149kr.
Jag har ett sånt som jag har använt till min iPhone men om man sätter fast det på
systemkameran så kan man böja till det så att det kan hålla en leksak samtidigt som man fotograferar.
Gorillapod är också så flexibelt så man kan vrida leksaken på olika sätt beroende på 
om man fotograferar vertikalt eller horisontellt och den är ur vägen hela tiden. 

Ett billigt och bra tips för bättre barnbilder!





Digital Photography School


Digital Photography School är en hemsida där fotografer från stora delar avvärlden
skriver artiklar om fotografering och bildbehandling på mängder av olika teman.
En fantastisk källa till kunskap, idéer och inspiration.

Gilla deras sida på Facebook och få artiklar med tips och idéer direkt i din Facebook-ström!

Länkar:
http://digital-photography-school.com
https://www.facebook.com/digitalps

Dagens kamerautrustning i skidbacken

Idag har jag hängt i skidbacken, åkt snowboard och tagit bilder på betald arbetstid. Inte helt fel! 😊
Grått och nästan lite hagel i luften men behaglig temperatur.
Här är dagens kamrautrustning:

Lowepro Flipside 200
En lätt liten ryggsäck med plats för en systemkamera + ett par objektiv, en blixt och lite tillbehör och ger bra skydd åt prylarna.
Tackvare att man öppnar ryggsäcken mot ryggen så kommer man snabbt åt utrustningen genom att man svänger runt ryggsäcken i midjebältet och kan sedan jobba med väskan hängande på magen.

Canon 7D 
Vädertätat och tåligt kamerahus med snabb sekvenstagning på 8bilder/sekund som passar bra för snabba sport- och actionbilder. Den mindre APS-C sensorn är ingen nackdel när man fotograferar utomhus i dagsljus och med all snö runt omkring råder inte direkt någon brist på ljus.
Beskärningsfaktorn på 1,6x kan snarare vara en fördel och kan göra att man kommer lite närmare det som händer.

Canon 24-105mm f/4
Med beskärningsfaktorn motsvarar det ungefär 40-170mm på en fullformatskamera och jag vald att inte ta med något längre teleobjektiv för att spara plats och jag saknade det inte alls.

Canon 10-22mm f/3,5-4,5
Motsvarande 16-35mm och perfekt för magnifika landskapsbilder och roliga vidvinkelperspektiv.
Utmaningen med det är att man måste komma riktigt nära motivet för att det inte ska bli jättelitet i bilden.

Canon 430ex II + radiotriggers
Om jag ska fotografera med blixt vill jag gärna ha blixten en bit från kameran och för att fritt kunna styra blixten trådlöst utomhus med allt ljus som studsar runt så är radiosändare det bästa sättet.

Monopod + blixtfäste
För att vara beredd på alla eventualiteter och kunna placera blixten där den behöver vara för att belysa skidåkare hör upp i luften tog jag med en monopol man kan hålla upp blixten riktigt högt.

Tillbehör
Båsbälg för att blåsa bort eventuella vattendroppar på linsen.
Extra batterier, batterier tar slut snabbare när  det är kallt.
Extra minneskort, tar man bilder i snabba sekvenser så fyller man snabbt upp minneskorten, särskilt om man fotograferar i RAW-format, vilket man vill göra för att ha bra kontroll på högdagrarna i snön.
Skruvmejsel för att justera och reparera snowboarden.

Fototips: Porträtt med svart bakgrund

Porträtt med svart bakgrund, så kallade "Low Key-Porträtt" kan vara väldigt utrycksfulla och dramatiska med ett fantastiskt djup.
Att ta low key-bilder så inte så svårt men det förutsätter några saker.
Man behöver på något sätt få stor kontrast mellan motivet och bakgrunden så att bakgrunden verkligen blir svart. Det gör man genom att man belyser bara motivet och inte omgivningen och sedan exponera efter det belysta motivet.
På något sätt behöver man skärma av ljuset så att det inte faller på bakgrunden så det fungerar inte med ett blixtparaply som skickar ljus åt alla håll. Dår är det bättre med en softbox. Det är också bra om man har lite avstånd mellan motiv och bakgrund. Enklast är det om man har en mörk eller svart bakgrund att utgå ifrån men det är inget måste.

Jag brukar använda en blixt på ett stativ och en softbox vinklad så att den belyser motivet från sidan. Softboxens sidor hjälper till att skärma av ljuset och gör att man får en vacker, kontrollerad ljuskälla.
Oftast använder jag ett svart tyg av något slag som bakgrund, Det är egentligen inte så viktigt vad det är, det viktiga är att det är något som absorberar ljus effektivt så att det ljus som eventuellt faller på den inte reflekteras. Motivet placerar jag så långt från bakgrunden som det går för då hjälper avmattningseffekten på den stora ljuskällan till att se till att inget ljus hamnar på bakgrunden.
Jag använder manuell exponeringen och ställer in ett lågt ISO-tal, tex, ISO 100 och en snabb slutartid, t.ex. 1/200sek för att se till att kameran inte fångar upp något av det befintliga ljuset i rummet och det bara är blixtens ljus som fångas i bilden.
Bländaren ställer jag in så att jag får det skärpedjup jag vill ha.

Bonus
Om man vill kan man gärna placera en andra ljuskälla bakom motivet, riktad mot den/det, så att man får en "rim light-effekt". Det gör att man får en separation mellan bakgrunden och motivet, vilket kan vara bra särskilt om motivet är mörkt, har mörkt hår eller mörka kläder.
Annars kan det vara en ganska snygg effekt att motivet liksom går in i bakgrunden.


Fototips: Vit bakgrund med en blixt (eller utan)

Som det konstaterades i förra veckans fototips har så kallade high-key porträtt
med vit bakgrund och det beskkrevs hur man enkelt kan göra detta med 2st blixtar.
Men om man bara har en blixt då? Kan man göra det då med?
Visst kan man det!

Om man vill ta bilder med vit bakgrund med en blixt är det viktigt att man har motivet när bakgrunden 
så att ljuskällan kan belysa båda två.
Det här har med på hur ljusets intensitet avtar i förhållande till avståndet, 
detta följer "the inverse square law" alltså ljuset avtar med avståndet i kvadrat.
Men man behöver inte förstå mattematiken bakom, det räcker med att man helt enkelt
placerar motivet nära bakgrunden annars kommer den att bli grå.

Läs gärna mer om vit bakgrund här!


Vit bakgrund med hjälp av solen mot en kyrkvägg 

Softbox 60x60cm och en vit reflektor precis bakom motivet