Masker i Photoshop?

Ett av grundkoncepten i Photoshop är att man bygger upp bilder med hjälp av lager.
Men för att kunna välja vilken del av ett lager som ska synas, blanda lager mm. behöver man skapa en "lagermask". Detta kan t.ex. användas för att maskera bort himmelen i en bild och byta ut den mot en annan.
Ikonen för att skapa en lagermask ser ut som en grå fyrkant med en vit cirkel i mitten och man hittar den längst ner i högerspalten i t.ex. Photoshop Elements.
Man skapar masken genom att markera lagret man vill jobba med och klicka på lagermaskikonen.
Då skapas en vit ruta bredvid det markerade lagret i lageröversikten i högerkolumnen. 

Om man markerar den vita rutan (lagermasken) så kan man måla med penselverktyget i bilden.
Vit färg innebär att lagret visas och svart färg innebär att lagret döljs så man kan helt enkelt måla svart på det man inte vill ska synas och se till att det är vitt där man vill att lagret ska synas.

Man kan även använda olika markeringsverktyg för att markera den del av bilden som man vill/ inte vill ska synas och sedan klicka på lagermaskikonen för att skapa en mask utifrån markeringen.

Om man vill växla vad som är vitt/svart kan man invertera lagermasken genom att markera den i lageröversikten och klicka cmd+i (Mac) eller ctrl+i  (PC) för att invertera masken.

Ursprungsbild

Bilden med himmelen maskerad
Bilden men den nya himmelen i ett bakomliggande lager inmaskerad
Ett annat bra användningsområde för lagermasker är om man vi ha en del av en bild i HDR men inte hela bilden. I det här exemplet ville jag ha motorcykeln i HDR men inte skuggorna runt den så jag maskerade in den ursprungliga bilden.
Normalexponering +-0
HDR-bild
Kombinerad bild 

Vinjettering, vad är det och varför?

Vinjettering innebär att bildens kanter är mörkare än mitten av bilden.
Kameraobjektiv har en inbyggd vinjettering som kommer från att objektivet är runt och avbildningsytan (bildsensorn eller filmen) är rektangulär. Olika objektiv har olika mycket vinjettering och ofta har dyrare/bättre objektiv en mindre vinjettering bl.a. tack vare att de ofta har större linser i objektiven. Vidvinkelobjektiv, objektiv med kortare brännvidd som har en bredare betraktningsvinkel än teleobjektiv har ofta mer vinjettering eftersom man då "ser skuggan" av  kanten på objektivet i kanterna på bilden. Oftast pratar man om objektivs vinjettering som något negativt och något man bör undvika och det håller jag med om. Jag vill helst ha en så ren bildfil som möjligt att jobba med i datorn och ibland kan det vara en stor nackdel med vinjettering och man t.ex. tar bilder av något med en jämn färgton.

Även om man har ett objekt med av bra kvalitet som inte har någon direkt märkbar vinjettering så att det en bra effekt att lägga på bilden i efterhand för att ge en inramning och dra betraktarens blick till det väsentliga i bilden. Den legendariske fotografen Ansel Adams sa bl.a:

"A picture is never finished until you've darkened the edges"

Ansel Adams (1902-1984) gjorde naturligtvis detta i mörkrummet men det går ännu enklare att göra idag i det digitala mörkrummet. Man kan göra på lite olika sätt i efterbehandlingen och jag kommer att ta upp fyra av dem.

1. Många bildbehandlingsprogram som Aperture, Lightroom eller iPhoto har inbyggda vinjetteringseffekter som man kan lägga på bilden och justera hur mycket vinjetterad man vill att bilden ska vara. I Aperture kan man även sudda bort vinjetteringen där man inte vill att den ska vara.
Den här metoden använder jag oftast för att den ger ett naturligt resultat i Aperture och man har bra kontroll på hur den ser ut.

2. Om du använder Photoshop eller Photoshop Elements så kan du helt enkelt använda ett lager som du färgar svart och som du sedan med hjälp av en lagermask (layer mask) maskerar in där du vill att den ska vara. Du kan även välja opacitet (genomskinlighet) på lagret för att får ett jämnare resultat och bara maskera bort där du inte vill ha någon vinjettering alls.

3. 
Om man använder Photoshop/ Photoshop Elements så kan man även använda det som kallas för "Gradiant Tool" som gör att man kan lägga på ett lager som gradvis går från en färg till transparent och man kan göra detta med flera olika former, som t.ex. en cirkel, välja opacitet och lägga på en vinjettering på det sättet. Med det verktyget kan man även välja vilken färg man vill att vinjetteringen ska ha, så vill man göra den rosa kan man göra det t.ex. för ett drömlikt porträtt.

4. Använd en svart pensel med låg opacitet i Photoshop/ Photoshop Elements eller en burn-pensel i Aperture/ Lightroom och måla in det mörka där du vill ha det. Det är ett snabbt och enkelt sätt att göra det på i Photoshop men resultatet kan lätt bli ojämnt. Tänk på att en burn-pensel ger inte samma gamma-effekt som vinjettverktyget och vissa färger kan se lite konstiga ut.

Bonus: 
+ Svartvita bilder blir ofta extra bra med vinjettering och man ofta vinjettera dem mer än färgbilder.
Bilden får då en lite gammaldags känsla och liknar äldre fotografier gjorda i mörkrum.

+ En annan variant av vinjettering är att göra en del av bilden mörkare, t.ex. den nedre halvan och det kan man också göra enkelt med hjälp av "Gradient Tool" i Photoshop/ Photoshop Elements eller Lightroom.

+ Ofta får bilden en liten kontrast-boost av en vinjett vilket för att den får lite mer tryck och "pop".

+ När "de stora mästarna" målade porträtt så gjorde de ofta tavlans kanter mörka för att lyfta fram motivet.

Skarpare bilder i efterhand

Alla bilder som kommer ut ur en digitalkamera behöver justeras mer eller mindre för att bli riktigt bra.
En av de viktigaste ingredienserna i en bra bild är att den är riktigt skarp där den ska vara det och oavsett hur dyra skarpa objektiv du använder så behöver skärpan justeras lite i datorn efteråt.
Det som är viktigt att tänka på är att man ser till att justera skärpan selektivt så att bara det som ska vara skarpt skarpare och inte hela bilden.
Detta kan man göra i  så väl Aperture (Mac), Lightroom 4 (Mac/PC), Photoshop & Photoshop Elements (Mac/PC).
I de flesta program görs detta med en "pensel" och man målar in skärpa där man vill ha den. Det som händer är att kontrasten ökas runtomkring pixlarna vilket göra att området i bilden ser skarpare ut.
Professionella fotografer skärper även bilder olika mycket beroende på vilket avstånd bilden kommer att ses från.

Tänk på att:
- inte öka skärpan i skuggpartier eftersom brus och kornigheter förstärks då.
- inte öka skärpan på hud eftersom det tar fram linjer och porer.
- inte öka skärpa på himmelen, både klara himlar och molniga blir bara mer korniga.
- genom att ha oskarpa partier i bilden framstår de skarpa delarna som ännu skarpare.
- när man fotograferar människor eller djur så ska ögonen vara skarpast.
- inte "över-skärpa" bilden, det ser bara konstigt och onaturligt ut.