Tekniktips #01 - Arkivera och säkerhetskopiera

Då var det dags att ta upp bloggandet igen då efter juluppehållet!
Så här i nyårstider kan det vara bra att fundera på att arkivera och säkerhetskopiera sina bilder. Förhoppningsvis säkerhetskopierar man med täta och jämna mellanrum och ser till att man har sina bilder på mera än ett ställe men det kan vara bra att ägna lite mer tid åt sina bilder ibland och se över sitt system.
Själv arkiverar jag bilder en gång i halvåret och har precis arkiverat alla bilder jag tagit under andra halvan av 2012 till ett par externa hårddiskar.

Läs mer om mitt system för arkivering och säkerhetskopiering här!

För att få plats med så mycket bilder som möjligt på sina hårddiskar kan det vara en bra idé att komprimera sin jpeg-filer, så länge man gör det på ett sätt som inte försämrar filernas kvalitet.
Jag hittade ett program som heter JPEG-mini och som komprimerar jpeg-filer rejält och på något magiskt sätt utan att synbart försämra bildkvaliteten. Perfekt för att lagra bilder eller att skicka dem via mail.

Pris: 149kr

Länk:
http://www.jpegmini.com

RAW eller JPEG?

JPEG är ett begrepp som de flesta är bekanta med och vet att det har något med bilder att göra. JPEG står för "Joint Photographic Experts Group" och är ett filformat som är standard idag och används överallt, inte minst på webben. Om man har rotat runt lite grann i inställningarna på sin kamera eller kanske pratat med andra som fotograferar så har man säkert hört att det finns något som heter RAW. På i stort sett alla kameror kan man ställa in vilken storlek och kvalitet man vill spara sina bilder i och på samma ställe kan man på många kameror ställa in att man vill lagra filerna i RAW-format. Till skillnad från JPEG så finns det ingen internationell standard för RAW så det är egentligen inte ett bildformat utan flera.


Olika kameratillverkare har sina egna RAW-format och till och med olika kameramodeller har olika kodningar vilket kan innebära problem om programvaran som man använder för redigering inte stöder din kamera. RAW innebär att kameran inte komprimerar den bilddata som kommer från bildsensorn utan lagrar den i stort sett oförändrad till skillnad från JPEG-filer där bilden processas (skärpa och kontrast bl.a.) och en stor del av informationen kastas bort innan bilden sparas. Detta är bra om man inte vill eller har tid att redigera bilderna utan vill använda dem som de är rakt ur kameran men vill man redigera sina bilder för att göra det bästa av dem så finns det klara fördelar med RAW.

1. RAW-filer innehåller som sagt mycket mer information än en JPEG-fil och tar upp ungefär fem gånger så stor plats så man behöver ha snabba, stora minneskort för att hantera filerna men att ha all den informationen bevarad innebär att man har betydligt mer att jobba med när man sedan ska redigera bilderna och du kan göra betydligt mer med dem innan man tappar i bildkvalitet.

2. I RAW-bilder så finns information bevarad i skuggor och högdagrar som tillsynes verkar utbrända eller igensotade så man kan ofta öka det dynamiska omfånget i bilden. Försöker man att göra detta med en JPEG-fil så kommer datorn att fylla i utbrända partier med 18% grått och skuggpartierna kommer att bli rejält korniga.
  
3. Vitbalans-inställningarna i dagens kameror är mycket bra och lyckas oftast göra ett bra jobb med att få färgerna rätt i dina bilder men inte alltid och det blir sällan helt perfekt.
Därför måste man nästan alltid göra justeringar av vitbalansen i bilderna i efterhand.
Om man gör detta med en JPEG-fil så kommer datorn att lägga på ett färgfilter för att försöka efterlikna en korrekt vitbalans. Men om man gör det i en RAW-fil så justerar man vitbalansen på djupet och det är ingen skillnad att göra det i datorn mot om man hade fått det helt perfekt direkt i kameran.

Jag fotograferar alltid i RAW-format och konverterar bilderna för webb eller arkivering senare eftersom  RAW inte kan användas på nätet och man kan inte vara säker på att man kommer att kunna öppna mina CR2-filer i all evighet.

Veckans Fototips #33 - Exponera för högdagrarna

Högdagrar är de ljusa partierna i en bild, en ljuskälla eller där ljus reflekteras i en yta.
När man exponerar en bild bör man se till bevara högdagrarna så att de inte "bränner ut".
Om en del av bränner ut så betyder det att man har överexponerat bilden så att man tappar information i de ljusaste partierna och kameran tolkar det som helt vitt. Om man fotograferar i JPEG-format så är det särskilt viktigt eftersom man inte kan göra något åt detta i datorn efteråt. 
Fotograferar man däremot i RAW-format så kan man rädda utbrända högdagrar till viss del efteråt men man kan inte göra några underverk med en bild som är överexponerad men man kan få tillbaka lite detaljer och utöka kontrast-dynamiken lite. 

Om man bränner ut partier i bilden så kommer det att se konstigt ut eftersom vi är vana att kunna se detaljer även i de ljusaste områden med våra ögon. 
Det finns dock vissa saker som är ok att bränna ut som t.ex. ljuskällor som solen mitt på dagen som alltid kommer att upplevas som helt vit även med våra ögon. 

Exponerar man efter högdagrarna så kommer allt annat i bilden att bli mörkare men det är enklare att lätta upp skuggor i efterhand än att försöka rädda förlorade högdagrar.

Hur gör man? 
Om man fotograferar med en iPhone så kan man använda en app som t.ex. Camera+ där man kan ställa in fokus och ljusmätning separat. Då kan man sätta skärpan på motivet och sedan sätt bländarcirkeln som representerar lusmätningen på bildens ljusaste del. Blir bilden för mörk kan man flytta den och mäta ett lite mörkare område eller flytta ditt motiv till en plats med jämnare belysning som t.ex. i skuggan. 

Fotograferar ma med en kamera så kan man titta på histogrammet och se till att man inte har kurvan pressad mot den högra kameten av diagrammet. Dessutom kan man använda en exponerings-varnings funktion som gör att utbrända partier i bilder man ta blinkar.
Om man ser att man överexponerat bilden kan man sedan använda exponeringskompensation för att förkorta slutartiden så att exponeringen förkortas och bilen blir mörkare. 

Korrekt exponering 
Detaljerna på den vita båten är bevarade.
Skuggorna har lättats upp en aning efteråt.

Originalbilden till vänster, överexponerad till höger som visar det vita utbränt.