Farväl Apple Aperture

Då var det officiellt som fotovärlden har befarat länge.
Apple har meddelat att de lägger ner vidare utveckling av sitt professionella bildbehandlingsprogram Aperture.
Även om Lightroom från Adobe har blivit marknadsledande på senare år så har Aperture ändå älskats och använts av många både professionella och amatörer världen över, däribland Sarah France och Derrick Story. Men kanske den viktigaste funktionen Aperture har haft är som motpol till Adobes produkter vilket har hjälpt till att driva utvecklingen framåt.
Dags att  avsluta projekten man har i Aperture och gå över till Lightroom alltså. Som tur är har jag båda programmen inlagda på datorn men det är ändå en process att lära sig ett nytt program om få arbetsflödet att fungera lika effektivt där.


Länk: 
http://www.macrumors.com/2014/06/27/aperture-development-stops/ 

Ny kamera: Canon 5D Mark III

Jag har investerat i en ny kamera till företaget och igår kom den på posten från Scandinavian Photo.
En Canon 5D Mark III som sedan den kom under våren 2012 varit en drömkamera för mig. Jag började direkt att anpassa den efter mina önskemål och mitt sätt att fotografera och satte den i arbete men första fotograferingen redan idag. Jag måste säga att den kändes oerhört stabil och levererade precis så bra som jag hoppades. Jag köpte den i ett paket som Scandinavian Photo har just nu med ett Canon 24-105mm objektiv, Batterigrepp och dessutom Lightroom 5 och videoredigeringsprogrammet Premiere Elements 12. Detta gjorde att det var mycket prisvärt även om det absolut inte var billigt!
Inlägg med bildexempel och hur jag tänkt när jag valde kameran kommer inom kort, så häng med!




Veckans Fototips: RAW-behandling

Att låta bilderna man tar sparas i RAW-format har många fördelar.
Framförallt så sparar man mer information i varje bild som göra att man har mer att jobba med efteråt i det digitala mörkrummet.
Bl.a. väntar man med att göra flera saker som  kameran annars gör automatiskt och man kan ta full kontroll över vad som händer med sina bilder. För att kunna arbeta med bilderna efteråt så behöver man en "RAW-konverterare" som finns inbyggt såväl Photoshop/ Lightsroom (Adobe Camera Raw) och Aperture.
Ju mer av sin bildbehandling man gör i konverteringsfasen desto bättre är det för att få en bra bildkvalitet i slutändan.
T.ex. kan man reducera brus i bilden utan att bilden blir suddig vilket den kan blir av brusreducering man lägger "ovanpå" bilden.
Så ta kontroll över din RAW-konvertering och utnyttja den fullt ut!

Fredagens Fantastiska Fotograf #22 - Matt Kloskowski

Matt Kloskowski är inte proffessionell fotograf i ordets rätta bemärkelse utan jobbar hos Kelby Media som Education Director och undervisar i Lightroom och Photoshop och skriver böcker.
Matt ägnar sig tills törsta delen åt landskapsfotografering och när man tittar på hans bilder slås man av kvaliteten och hur skarpa och väldefinierade de är. En del tydliga HDR-bilder, andra inte men alla tagna vid "rätt" tillfälle när ljuset är optimalt, rena men detaljrika.

Länkar:
http://www.mattk.com
https://mattkloskowski.squarespace.com

Vinjettering, vad är det och varför?

Vinjettering innebär att bildens kanter är mörkare än mitten av bilden.
Kameraobjektiv har en inbyggd vinjettering som kommer från att objektivet är runt och avbildningsytan (bildsensorn eller filmen) är rektangulär. Olika objektiv har olika mycket vinjettering och ofta har dyrare/bättre objektiv en mindre vinjettering bl.a. tack vare att de ofta har större linser i objektiven. Vidvinkelobjektiv, objektiv med kortare brännvidd som har en bredare betraktningsvinkel än teleobjektiv har ofta mer vinjettering eftersom man då "ser skuggan" av  kanten på objektivet i kanterna på bilden. Oftast pratar man om objektivs vinjettering som något negativt och något man bör undvika och det håller jag med om. Jag vill helst ha en så ren bildfil som möjligt att jobba med i datorn och ibland kan det vara en stor nackdel med vinjettering och man t.ex. tar bilder av något med en jämn färgton.

Även om man har ett objekt med av bra kvalitet som inte har någon direkt märkbar vinjettering så att det en bra effekt att lägga på bilden i efterhand för att ge en inramning och dra betraktarens blick till det väsentliga i bilden. Den legendariske fotografen Ansel Adams sa bl.a:

"A picture is never finished until you've darkened the edges"

Ansel Adams (1902-1984) gjorde naturligtvis detta i mörkrummet men det går ännu enklare att göra idag i det digitala mörkrummet. Man kan göra på lite olika sätt i efterbehandlingen och jag kommer att ta upp fyra av dem.

1. Många bildbehandlingsprogram som Aperture, Lightroom eller iPhoto har inbyggda vinjetteringseffekter som man kan lägga på bilden och justera hur mycket vinjetterad man vill att bilden ska vara. I Aperture kan man även sudda bort vinjetteringen där man inte vill att den ska vara.
Den här metoden använder jag oftast för att den ger ett naturligt resultat i Aperture och man har bra kontroll på hur den ser ut.

2. Om du använder Photoshop eller Photoshop Elements så kan du helt enkelt använda ett lager som du färgar svart och som du sedan med hjälp av en lagermask (layer mask) maskerar in där du vill att den ska vara. Du kan även välja opacitet (genomskinlighet) på lagret för att får ett jämnare resultat och bara maskera bort där du inte vill ha någon vinjettering alls.

3. 
Om man använder Photoshop/ Photoshop Elements så kan man även använda det som kallas för "Gradiant Tool" som gör att man kan lägga på ett lager som gradvis går från en färg till transparent och man kan göra detta med flera olika former, som t.ex. en cirkel, välja opacitet och lägga på en vinjettering på det sättet. Med det verktyget kan man även välja vilken färg man vill att vinjetteringen ska ha, så vill man göra den rosa kan man göra det t.ex. för ett drömlikt porträtt.

4. Använd en svart pensel med låg opacitet i Photoshop/ Photoshop Elements eller en burn-pensel i Aperture/ Lightroom och måla in det mörka där du vill ha det. Det är ett snabbt och enkelt sätt att göra det på i Photoshop men resultatet kan lätt bli ojämnt. Tänk på att en burn-pensel ger inte samma gamma-effekt som vinjettverktyget och vissa färger kan se lite konstiga ut.

Bonus: 
+ Svartvita bilder blir ofta extra bra med vinjettering och man ofta vinjettera dem mer än färgbilder.
Bilden får då en lite gammaldags känsla och liknar äldre fotografier gjorda i mörkrum.

+ En annan variant av vinjettering är att göra en del av bilden mörkare, t.ex. den nedre halvan och det kan man också göra enkelt med hjälp av "Gradient Tool" i Photoshop/ Photoshop Elements eller Lightroom.

+ Ofta får bilden en liten kontrast-boost av en vinjett vilket för att den får lite mer tryck och "pop".

+ När "de stora mästarna" målade porträtt så gjorde de ofta tavlans kanter mörka för att lyfta fram motivet.